Fascinatie is de sleutel tot kwaliteit

Mijn eerste auto … wordt het een Rover 3500 Vanden Plas (SD1), of toch een Rover 827?

augustus 2012

Op de pagina hiervóór heb ik laten zien dat wat mij betreft mijn favoriete Rover 3500 Vanden Plas haalbaar zou zijn als eerste auto. Maar … wat te denken van diens opvolger, de in 1986 geïntroduceerde Rover 800?

Ik heb op een vorige pagina laten zien welke vormgeving mijn voorkeur had. Daartegen afgezet is de Rover SD1 eigenlijk te ouderwets, met zijn weinig gladde en rechte vormen, randjes en chroomstrips. De opvolger van de SD1, de in 1986 geïntroduceerde Rover 800, heeft een aantal unieke stijlelementen met de SD1 gemeen, althans als je de 'fastback'-versie met (gigantische) achterklep beziet, terwijl hij tegelijk toch mooi strak is vormgegeven. Dit geldt zeker voor het interieur. Overigens is dat een reden dat ik 'serie 1' van de Rover 800 altijd verre heb geprefereerd. 'Serie 2' daarvan wordt in het algemeen veel breder gewaardeerd omdat deze een modernere neus en rondere vormen heeft, maar dat is precies waarom ik serie 1 prefereer. Overigens is deze wel een stuk slechter dan serie 2, ook al zei Rover dat de 800 onnoemelijk veel beter zou zijn dan zijn voorganger. Eerlijk gezegd is de Rover SD1 van het laatste bouwjaar (1985) een tamelijk goede auto, beter zelfs dan bijna de hele serie 1-800's.

Uiteindelijk besloot ik toch … dat de Rover 3500 Vanden Plas zo'n ontzettend mooi en uniek ontwerp is, dat deze het toch moest worden. Op de volgende pagina's vertel ik verder over de zoektocht naar een goed exemplaar en wat uiteindelijk mijn eerste wagen werd: de moonraker Rover 3500 Vanden Plas uit 1985!

Overigens is de SD1 wijd en zijd bekend en gewaardeerd, hoewel er niet veel meer rondrijden. Met de Rover 800 is dat geheel anders: deze wordt dusdanig slecht gewaardeerd, dat hij op dit moment zeldzamer is geworden dan de SD1. Met name van de serie 1, die ik dus prefereer maar die doorgaans slechter is dan serie 2, zijn er van de tienduizenden in Nederland verkochte wagens nog maar enige tientallen over …

[NB Ik had toen ik deze teksten over 1998 in 2012 schreef niet kunnen denken dat er zo snel volkomen onverwacht toch een Rover 800 aan mijn wagenpark zou worden toegevoegd!! In november 2014 kreeg ik de kans praktisch voor niks een prachtige en zeldzame 825 Sterling te verwerven! Pagina komt nog.] [En in april 2015 een Rover 827 Vitesse!]

Veel meer over mijn eerste Rover SD1 en die erna!

Zoals gezegd werd een moonraker blauwe Rover 3500 Vanden Plas mijn (onze) eerste auto. Vanaf dat moment is er veel te vertellen, over hoe ik naar een goed exemplaar zocht, hoe ik hem op de weg hield en welke onderhoudsperikelen ik zoal tegenkwam, en gewoon veel achtergrondinformatie. Daarom heb ik een apart hoofdmenu aan de Rover SD1 gewijd. Overigens kwam er later een Daimler (Jaguar XJ40) bij, ook met zijn eigen hoofdmenu!

> Volgende pagina:   De Rover 3500 Vanden Plas en mijn zoektocht naar mijn eerste auto

De Rover 827 Vitesse uit 1988

De Rover 827 Vitesse past eigenlijk beter bij mijn voorkeur voor strak vormgegeven wagens dan de toch ietwat ouderwetserige Rover 3500 oftewel SD1. Maar dan wel serie 1. (Foto uit een brochure)

Mijn Rover 3500 Vanden Plas moonraker (1987) in het Rietveld (1998)

Mijn moonraker blue Rover 3500 Vanden Plas automatic toen ik hem nog maar twee maanden had, gefotografeerd in het Rietveld in Alphen aan den Rijn in 1998. Hij was met zijn 13 jaar en 146.200 km eigenlijk ook nog erg jong … toen … Ik heb hem inmiddels langer dan de wagen toen oud was … Foto © Rens Swart

Met vriendelijke groeten,
Rens Swart