Fascinatie is de sleutel tot kwaliteit

Eindelijk het eerste autootje … een Rover 3500 Vanden Plas (SD1), is dat haalbaar?!

Het heeft even geduurd …

augustus 2012

Het heeft lang geduurd vooraleer ik mijn (onze) eerste auto kocht. Dat had niet zozeer met mijn autoloze opvoeding te maken, want ik heb op de voorgaande pagina's afdoende geïllustreerd dat je je dan toch kunt ontwikkelen tot een licht type autoliefhebber. Ik heb te kampen met een nogal brede interesse en dat resulteerde erin dat de eerste betaalde baan lang op zich liet wachten. Naast mijn sterrenkundestudie in Leiden besteedde ik onnoemelijk veel tijd aan bijvoorbeeld orgelspel, een orgelrestauratie, computers en negentiende-eeuwse architectuur. Vervolgens begon ik begon de studie geodesie aan de TU in Delft en ook toen deed ik er veel naast: zie de vele pagina's op deze website! Toen ik afstudeerde was ik al aardig in de dertig. Al die tijd hoefden wij financieel niet te denken aan een auto.

Van huis uit was ik gewend aan een OV-kaart: als je zoveel reisde als mijn vader, was een gezinskaart goed te betalen. Eerste klas nog wel. Later werd de regeling voor gezinsleden door de Nederlandse Spoorwegen versoberd. Toen ik met mijn vrouw in Utrecht woonde, hebben we heel wat zitten plussen en minnen om op een betaalbare manier in Delft te geraken, waar ik mijn tweede studie deed. Toen we eenmaal in Alphen aan den Rijn woonden en de NS het nog lastiger maakte dat een echtpaar zich op een aantrekkelijke manier per trein kon verplaatsen, ging ik omzien naar een auto.

Ik had op een paar punten al mijn zin gekregen (een Apple Macintosh bijvoorbeeld als opvolger van mijn 11 jaar oude Atari ST), zodat mijn vrouw nu zei dat we voor wat betreft de auto maar eens niet mijn zin moesten doen. Ze opteerde voor een wat kleiner bakkie, vooral goedkoper en met minder risico. Maar ja, als je eenmaal zoals ik een goed idee denkt te hebben en daar gedegen onderzoek naar gaat doen, dan wil het uiteindelijk toch wel weer eens die kant op gaan. Ik dacht aan mijn inmiddels favoriete wagen, de Rover SD1. Bij Autobedrijf Thomas stond een moonraker blue Rover 3500 Vitesse, waar ik al heel wat over aan de weet was gekomen (overigens een andere dan die ik hiervóór noemde). Er waren wel wat probleempjes mee.

Is het haalbaar?

Is het haalbaar, als je niet bepaald rijk bent, om in plaats van een klein autootje zo'n fraaie grote oudere auto kunnen gaan rijden? Volgens mij uiteindelijk wel:

  • Dergelijke grote en als niet erg betrouwbaar bekend staande auto's hebben een aanschafprijs vergelijkbaar met die van kleine autootjes.
  • En je rijdt dan wel in iets heel erg moois en speciaals!
  • De brandstofkosten van een V8 zijn te beperken door een Rover SD1 op LPG te kopen. Die zijn er veel.
  • De wegenbelasting is weliswaar hoog, zeker op LPG.
  • Maar voor wat betreft de verzekering is het goed te doen door je aan te sluiten bij een autoliefhebbervereniging. Je kunt dan met korting een verzekering afsluiten. Er bestaan ook klassiekerverzekeringen, maar daarvoor was de Rover 3500 destijds nog niet oud genoeg en bovendien is het aantal kilometers dat je jaarlijks mag maken beperkt.
  • Door tijdschriften te lezen en met kenners te praten (zowel autohandelaren, verkopers als liefhebbers) leer je kennen welke varianten en bouwjaren het beste zijn (of het minst slecht) en op welke zaken je bij aanschaf moet letten. NB Het werd me sterk afgeraden de ANWB een aankoopkeuring te laten doen. Veel te duur en ze hebben geen verstand van dit type auto!
  • Op onderhoud kun je besparen door het uit te besteden aan liefhebbers/kenners, door het zelf te doen (maar daar moet je eerst wat kennis over hebben opgebouwd), door je te laten adviseren door kenners en door onderdelen te betrekken van mensen die dit type zo interessant vinden dat ze de slechte exemplaren slopen en een onderdelenvoorraad opbouwen.

Ja, het is haalbaar!

Alle hiervóór genoemde omstandigheden werden door mij uitgediept. Ook financieel. Aan auto's had ik nog nooit gesleuteld, maar echt onhandig was ik niet. Voor wat betreft de zoektocht en de technische wetenswaardigheden heb ik de eerste jaren heel veel geleerd van René Winters van de slapende Stichting Dutch Rover SD1. Die had bovendien een gezamenlijke verzekering bij Kleiker in Leek, die bovendien geen voorwaarden stelde aan ouderdom en gebruik van de wagen. Ik liet me informeren, zocht onderdelenleveranciers en zou steeds meer zelf leren sleutelen. Het zou een Rover 3500 Vanden Plas of Vitesse kunnen worden! Wauw!

> Volgende pagina:   Doen we … maar wordt het een Rover 3500 Vanden Plas, of toch een Rover 827?

Met vriendelijke groeten,
Rens Swart