Fascinatie is de sleutel tot kwaliteit |
Hoe vind je een goede Rover SD1? De selectie van mijn eerste wagenOverzicht van deze pagina
Wat vooraf gingOp de pagina's onder het menu 'Wat vooraf ging' heb ik zeer uitgebreid uit de doeken gedaan waar mijn autoliefhebberij vandaan komt. En welke modellen ik, die autoloos ben opgevoed en gewend was alles met het openbaar vervoer te doen, het fraaist vond. En dat de Rover die ook wel bekend staat als SD1, de Rover die gebouwd werd tussen 1976 en 1986, mijn absolute favoriet was. Hoewel zijn opvolger, de Rover 800 (en in het bijzonder de 827 Vitesse), eigenlijk beter paste bij mijn voorkeur voor strak gelijnde wagens … Ik beschreef er hoe ik uiteindelijk onderbouwde dat het ook als relatief arme student toch mogelijk zou moeten zijn zo'n wagen te rijden. De Rover SD1: welk type moet je kopen?30 augustus 2012, geactualiseerd 1 augustus 2014 ![]() Vooral vroege SD1's kunnen enorm goed roesten. Niettemin was deze Rover 2000 uit het laatste bouwjaar 1986 ook niet bepaald de wagen die ik moest hebben. Let behalve op de algehele verwaarlozing ook op de onderaan doorgeroeste portieren. (Foto Ad Broeders) ![]() De zes-in-lijn van de Rover 2300 en 2600 staan slecht bekend, met name vanwege het doorblazen van de koppakking, maar bij goed onderhoud zijn het uitstekende motoren. Misschien een kans, zo'n mooie gerestaureerde 2600S als hierboven, omdat iedereen toch voor de 3500 V8 gaat? (Foto uit advertentie) ![]() Rover maakte zelf eindelijk waar wat de V8 beloofde door een uitvoering met injectie te maken: de Vitesse. Hier zien we deze snelle wagen met de diepe voorspoiler en grote zwarte achterspoiler. De verlaagde ophanging met spaakvelgen vallen ook op. (Foto uit advertentie) De Rover SD1 heb ik altijd zo'n ontzettend mooi en uniek ontwerp gevonden, dat deze het toch moest worden. De volgende stap was dan, begin 1998, om te weten te komen welk model het precies moest zijn en waar ik op moest letten. Uit mijn oriëntatie werd duidelijk dat deze auto's werkelijk extreem slecht kunnen zijn. Ik heb gezien mijn autovoorgeschiedenis helaas geen mensen in mijn omgeving die zo'n wagen hadden. Maar ik ken verhalen van mensen waar de roest na zes jaar de wagen dermate had aangetast dat sloop het enige was dat restte. Of waar bij aflevering de wagen al roest vertoonde. Of waar bij sloop bleek dat er wel kit zat, maar op ruime afstand van de naad die had moeten worden afgekit. Ook erg zijn de verhalen van op willekeurige momenten uitvallende elektra. De onderdelentoeleverancier Lucas werd niet voor niets "Prince of Darkness" genoemd … De 2600, een eigenlijk heel goede en krachtige zescilinder die ook in korte-slag 2300-vorm bestaat, blaast er vroeg of laat zijn koppakking uit. Ook hier weer vele SD1's die de 100.000 km niet eens halen. Maar om eerlijk en duidelijk te zijn: dit geldt eigenlijk vooral voor wagens van het einde van de jaren zeventig. De gehele inmiddels onder dwang genationaliseerde en tot één hybride moloch samengevoegde Engelse auto-industrie (British Leyland Motor Corporation) was toen in een diepe crisis gedompeld. Ik weet inmiddels ook veel van Jaguars en die wagens kunnen dan de naam hebben sjiek en duur te zijn, die van eind jaren zeventig waren door en door slecht en met een totaal gebrek aan interesse en kwaliteitszin gebouwd. Het is logisch (en funest voor een merk) dat de slechte naam beklijft, ook als de productiekwaliteit inmiddels sterk verbeterd is. Vertrouwen komt immers te voet en gaat te paard. Mijn ervaring is dat de Rover SD1 van de laatste bouwjaren prima wagens zijn: koop dus een Rover uit 1985 of 1986. Koop een V8 (3500) want die zijn duidelijk betrouwbaarder dan de zescilinders (in lijn) 2300 en 2600. Overigens hebben de zescilinders een slechtere naam dan ze verdienen en goed onderhoud kan je nog een hoop plezier geven van deze ook fraai gemotoriseerde SD1's. De viercilinder 2000 is niet veel verkocht en zo kaal uitgerust dat deze het vroegst sneuvelden bij gebrek aan belangsteling. Ze zijn nu verdraaid zeldzaam: op dit moment (augustus 2014) zijn er nog vijf in Nederland en van vier daarvan is de APK meer tien jaar verlopen. De wagen die rechtsboven is afgebeeld, bestaat volgens de RDW niet meer … De SD1 verscheen in 1976 eerst met de bekende 3528 cc V8. Deze door het Amerikaanse Buick ontworpen motor was in 1967 bij Rover voor het eerst gebruikt, in de P5B, en ook altijd verkrijgbaar geweest in diens opvolger, de P6, en nu dus bij de opvolger daar weer van: de SD1. Bij de introductie van de 'serie 2' van de SD1 in 1982 troffen we de V8 aan als luxe Vanden Plas of als snelle Vitesse. De 3500 Vitesse, als enige in de modelreeks van fabriekswege voorzien van benzine-injectie (tot dan toe waren het vooral tuningbedrijven die het potentieel van de V8 benutten door hem onder meer van injectie te voorzien, nu deed Rover dat dus zelf), was voorzien van gesmede spaakwielen, een straffere en lagere vering, een naar mijn smaak lelijke kolossale zwarte achterspoiler en de laatste twee jaar met een enorme voorspoiler (zie foto). De Vitesse stond eigenlijk op hetzelfde niveau als de Vanden Plas, de ene luxe, de andere snel, maar meer dan tien jaar na zijn introductie is de Vitesse populairder en dus duurder dan de Vanden Plas. Bij de Vanden Plas, die meestal als automaat werd verkocht, had je ook nog eens vaak leer als optie. En omdat ik luxe en comfort verkies boven snelheid, verkoos ik de 3500 Vanden Plas. Gezegd moet worden dat ik in eerste instantie zocht naar een handgeschakelde Vanden Plas. Daarvan is het benzineverbruik, en daarmee de kosten, lager dan van een automaat. Zoals bij veel luxe wagens zijn de meeste 3500's echter met automaat uitgerust, hoewel het wel mogelijk is ze om te bouwen. Toen ik eenmaal een automaat had, wilde ik nooit meer wat anders. (Ik verbaas me er wel eens over: mensen die een automaat niet 'sportief' vinden. Ik vraag dan altijd met gespeelde verbazing: "hé, heb je geen handbediende ramen? Je vond een automaat toch niet sportief, dan zijn elektrische ramen dat toch ook niet?!") Hoe vind je een Rover 3500 Vanden Plas (in 1998)?![]() In 1998 was je nog vooral op advertenties aangewezen. Dit is een deel van wat ik toen uitscheurde. Er staan ook P6'en en 800's in omcirkeld. Natuurlijk heb ik ze bewaard … ![]() Mijn in februari 1998 tijdens enkele telefoongesprekken gemaakte aantekeningen: bovenaan een lijstje vragen en aantekeningen van bij welk jaar de chassisnummers horen. Nu nog goed zoeken … Het was 1998 en internet stond, althans in de consumentenvorm die we nu kennen, nog in de kinderschoenen. Ik speurde advertenties af in klassieke-autotijdschriften, de zaterdagse Auto-Telegraaf en de Via-via; die laatste had zelfs een website. Van begin februari tot half maart 1998 heb ik ruim dertig SD1's opgespoord. Op dit moment, meer dan veertien jaar na dato, is dat eigenlijk verbazingwekkend, niet alleen omdat er zoveel SD1's niet meer resteren, maar ook omdat de zoekmogelijkheden in de tijden waarin praktisch niemand nog internet had eerder beperkt waren. Ik heb vele telefoontjes gepleegd en vooral bij liefhebbers (en dat zijn ze eigenlijk allemaal, ook de garagebedrijven!) doorgevraagd. Ik heb daar uitgebreide aantekeningen van, leerzaam en leuk om na te lezen! Eigenlijk heb ik begin 1998 helemaal niet zoveel SD1's echt gezien. Dat kon ook moeilijk, omdat ik de SD1 in het hele land zocht én ze met de trein vaak lastig te bereiken waren. Maar ik wist wel precies waarop ik moest letten. Voor zover je dat kunt zeggen als je zo'n wagen nog nooit echt gebruikt hebt. Uiteindelijk heb ik 21 maart 1998 via René Winters van een andere bekende Groningse SD1-kenner een Vanden Plas uit 1985 gekocht. Voor zesduizend gulden, dat kan ik nu wel onthullen. Het was destijds een relatief dure SD1. Maar als je je bedenkt dat ik er meer dan 242.000 km mee gereden heb … dan kom ik op een afschrijving van 1,1 eurocent per kilometer!! Kom daar eens om! Kijk, dat bedoel ik nou: dan rijd je wel in een schitterende wagen in plaats van in een Astra, Golfje of BMW! Hoe vind je de wagen van je voorkeur in 2014?Ik heb er lol in te vertellen hoe het me in 1998 verging, maar degenen die nu, zestien jaar later, willen weten hoe ze een SD1 moeten zoeken, wijs ik graag op mijn pagina over de zoektocht naar een Jaguar, of meer bepaald Daimler. Op die pagina, die van 2013 is, noem ik veel websites en laat ik zien hoe je criteria in Autoscout24 gebruikt en ongetwijfeld laat zich dat ook toepassen op de Rover SD1, of het nu een 3500 Vanden Plas is of niet … > Volgende pagina: Beschrijving van mijn moonraker Rover 3500 Vanden Plas uit 1985 |
|
Met vriendelijke groeten, |