|
Fascinatie is de sleutel tot kwaliteit |
Wat is Rens Swart van plan te doen in de Sint-Corneliusbasiliek in Welberg?
|
|||
Overzicht van deze pagina
Inleiding25 mei & 8 juni 2020 (Nederlandse vertaling een maand later) Waarom zou iemand een kerk willen hebben? Waarom zou Rens Swart de Corneliuskerk in eigendom willen hebben? En wat is hij van plan te gaan doen in de Sint-Corneliusbasiliek, zoals hij hem graag noemt? Ik heb mijn verhaal in twee delen gesplitst: op deze pagina beschrijf ik wat ik van plan ben te doen in de Corneliusbasiliek, maar ik heb een aparte pagina gewijd aan hoe mijn levenslange fascinatie voor kerken en de behoefte aan een bedrijfshal culmineerde in de koop van de Corneliuskerk. Het verhaal van mijn levenslange fascinatie voor kerken, dromen om in een kerk te wonen en hoe de behoefte aan een bedrijfshal leidde tot de verwerving van de Sint-Corneliuskerk Op deze pagina zal ik beschrijven wat ik van plan ben te doen in de kerk. Ik zal het beschrijven als een soort van 'gebruikerseisen' en zal concluderen hoe die eruit zien in de Sint-Corneliusbasiliek. Ik begin met mijn eisen voor wat betreft auto's: dat is immers de meest prominente bestemming voor mijn huidige bedrijfshal en ik was op zoek naar vervangende ruimte daarvoor. Daarna bespreek ik orgels en orgelbouw, omdat die later aan mijn gebruik van de hal werden toegevoegd. Tot slot bespreek ik waarom een monumentale kerk voor mij de perfecte en voordehandliggende oplossing is voor mijn behoefte aan ruimte: omdat negentiende-eeuwse religieuze architectuur in feite mijn oudste fascinatie is, nog lang voordat ik hoe dan ook in (sommige) auto's geïnteresseerd raakte, en omdat ik jaren keihard gewerkt heb om dat soort architectuur te bestuderen én te beschermen. Ik zal mijn gebruik van de kerk om gewoon aan auto's en orgels te werken combineren met de zorg voor dit prachtige voorbeeld van negentientwintigerjaren religieuze baksteenarchitectuur. (Ik hou van het vertellen van gedetailleerde verhalen. Zie voor een samenvatting de paragraaf op de openingspagina) Toen ik overwoog om de kerk te verwerven, streefde ik ernaar uitgebreid overleg te hebben met het Bisdom Breda en de Gemeente Steenbergen. Men kan een gebouw immers niet voor een andere bestemming gebruiken dan is vastgelegd in het officieel vastgestelde en gepubliceerde bestemmingsplan. Het is niet verrassend dat de kerk de bestemming 'maatschappelijk' heeft, waaronder ook religieus gebruik valt. De vorige kandidaat-koper kreeg het voor elkaar om de bestemming uit te breiden tot wonen, zodat je ook in de kerk kunt wonen. Zowel de Gemeente als het Bisdom hebben wat te zeggen over wat er in de kerk mag gebeuren. De gemeente vanwege het bestemmingsplan, het bisdom omdat er een 'kettingbeding' in het koopcontract is opgenomen, dat een hoop activiteiten opsomt die niet toegestaan zijn en een aantal andere ernstige beperkingen en zelfs torenhoge boetes voor overtredingen. Zowel de gemeente als het bisdom waardeerden mijn coöperatieve houding en openheid duidelijk zeer. Auto's: Engelse 'youngtimers'Toen ik jong was reisden wij alleen per fiets en trein. Het was gewoon een kosteneffectieve manier voor de reizen die vooral mijn vader als dagelijkse forens maakte. Pas toen ik in de twintig was en mijn ouders in de zestig, hebben we allemaal een rijbewijs gehaald. Een paar jaar later kocht ik mijn eerste auto: een Rover 3500 Vanden Plas (het hele verhaal vind je elders op deze site!). Toen mijn vrouw en ik er nog eens 240.000 km op klok bij gereden hadden, kocht ik een Daimler Double Six. En na een paar jaar een andere Rover SD1 en toen na een ongeluk een tweede Daimler. Ik begon aan de auto's te werken en kocht andere, omdat ze mooi waren of goedkoop of omdat ze als een goedkope onderdelenleverancier functioneerden. Hoe ik autoliefhebber werd … van sommige auto's: de Rover 3500 Vanden Plas (SD1) De Jaguar XJ40 en mijn zoektocht naar een Daimler Double Six Mijn auto's zijn niet altijd de beste en ze zijn niet allemaal in rijdbare conditie, maar ik vind het leuk ze te hebben. Zoals altijd heb ik meer plannen in mijn hoofd en opgesomd in mijn digitale geheugen dan ik mogelijk ooit in mijn leven kan uitvoeren. Ik ben me daarvan bewust en ik word er niet zenuwachtig van, nou ja, meestal niet. Hoewel, ik heb altijd overwogen dat het het meest effectief is als mijn auto's zowel dienen om mijn dagelijkse vervoersbehoeften te vervullen als mijn liefhebberij. Mijn auto's zijn altijd ook mijn dagelijkse zakelijke auto's geweest. Soms maakt me dat een beetje zenuwachtig, omdat ik er eentje nodig hebt voor mijn dagelijkse vervoer terwijl er tegelijk een (grote) klus aan moet gebeuren – of hij hoe dan ook niet rijdt. Bovendien hebben mijn auto's altijd een beetje als een soort visitekaartje gefungeerd om de brede vaardigheden van de eigenaar te illustreren. Toen ik er na een paar jaar genoeg van had om op straat bij huis aan de auto's te werken, begon ik te zoeken naar een schuur of onderkomen of hal of loods of zoiets om eraan te kunnen werken, om ze droog te houden, om ze te behoeden voor het verzamelen van meer roest dan ze al hebben en om ze 's nachts rustig te kunnen laten staan als ze nog niet klaar zijn. Gaandeweg huurde ik een plek in een voormalige aardappelloods, kocht ik een garage ter grootte van één auto, verhuisde en uiteindelijk kocht ik, met een compagnon, een heel mooie ruime bedrijfshal. Er is plek voor mijn ongeveer tien auto's en onderdelen, hoewel de slechtste auto's in weer en wind moeten staan, achter de hal. Dus de eerste vereisten aan mijn nieuwe ruimte zijn:
O wacht, ik vergeet nog iets belangrijks te vermelden. Ik vergeet dat het voor u niet vanzelfsprekend is, hoewel het dat voor mij wel is. Maar het is ook belangrijk voor de autoriteiten!
Ik geef toe dat het niet voordehandliggend is om deze vereisten voor ruwe ongeciviliseerde objecten als ouwe auto's te vervullen in een kerk. Voor mij is het duidelijk dat het prima past. Het zal er af en toe een beetje ongeorganiseerd uitzien, maar voor mij is het voordehandliggend dat ik een kerk als een eerbiedwaardig monument behandel. Ook met ouwe auto's erin. Dit heb ik ook uitgelegd aan de gemeente en het bisdom. Orgels en orgelbouwVeel eerder dan ik in oudere auto's geïnteresseerd raakte, of in auto's in het algemeen, werd ik een orgelliefhebber. Sommige vrienden of mensen die me goed kennen waren eigenlijk erg verbaasd dat ik in auto's geïnteresseerd ben: dat associeert men niet met mijn soort persoon. Elders op deze website heb ik uitgebreid verteld hoe ik gefascineerd raakte in orgelmuziek en op mijn veertiende kerkorganist werd (hoe durven mensen te zeggen dat ik altijd laat ben?). Omdat ik van nature nogal nieuwsgierig en technisch ben, was ik al ras ook in orgeltechniek en orgelbouw geïnteresseerd. Dat is feitelijk zo dominant dat ik er een aparte afdeling van deze website aan gewijd heb! Orgels en orgelspelen Orgelbouw Toen, rond 2009, ontstonden er twee nieuwe initiatieven. Toen ik samenwerkte met de oude orgelbouwer Romy Casteels van de Belgische firma Orgelbouw Jos Stevens (dat zijn 200e verjaardag viert in 2022!) zag ik kansen voor Jos Stevens die Casteels niet benutte. In 2011 besloot ik dat ik in een deel van mijn levensonderhoud zou proberen te voorzien via de orgelbouw (feitelijk niet door het bouwen van orgels, maar door onderhoud en het implementeren van technische oplossingen) en Rens Swart Orgelbouw was geboren. Het heeft zijn eigen website. Rens Swart Orgelbouw (bedrijfswebsite) Tegelijk kwam ik gevallen tegen van orgels die overcompleet zouden worden als gevolg van kerksluitingen. Ik kwam op het idee dat, als ik een tussenvloer zou bouwen in de bedrijfshal die mijn compagnon en ik samen hebben, dat ik zo'n orgel daar zou kunnen opbouwen. Niet alleen om erop te spelen, zelfs niet in de eerste plaats, maar toch vooral om bezig te zijn met orgeltechniek. Ik heb elders op deze website uitgebreid beschreven wat voor redenen ik heb om een pijporgel voor mezelf te verwerven en dit op te bouwen in mijn bedrijfshal. Ondertussen verwierf ik begin 2018 plotseling drie orgels die uit hun kerken moesten worden verwijderd en met hulp van vrienden klaarde ik die zware klus in een paar weken. Eén van die orgels moest in vier dagen uit een kerk uit de jaren negentienvijftig worden verwijderd omdat het gebouw zou worden gesloopt, terwijl niemand zich kennelijk had gerealiseerd dat er een groot en in goede staat verkerend 16'-orgel in de kerk stond. Het tweede orgel, dat in een kerk stond die op het orgel na reeds geheel ontruimd was, was half beroofd van zijn pijpen door dieven die op het metaal uit waren (je gelooft het niet, er lagen nog wat restjes platgestampte pijpen!). Het hele tweede manuaal was echter nog compleet en zou uitstekend geschikt kunnen zijn als basis voor een koororgel op een locatie waarbij ik betrokken was, dus organiseerde ik nog vóór het orgel van mij was een actie om pijlsnel in ieder geval het pijpwerk in veiligheid te brengen omdat duidelijk was dat de dieven zouden terugkomen. Het derde orgel was door een bekende orgelbouwer tamelijk slecht onderhouden omdat men geïnteresseerd was in zo'n mechanisch ding uit een andere kerk, terwijl ik het verwaarloosde orgel voor mezelf heel interessant vond. Mijn orgelonderdelen werden opgeslagen op pallets en in stellingen in onze bedrijfshal. Omdat we inmiddels een tussenvloer aan het bouwen waarmee het vloeroppervlak zowat verdubbeld zou worden (dit deden we zelf), bleven alle orgel- (en auto-)onderdelen op hun tijdelijke pallets om ze met de heftruck makkelijk te kunnen verplaatsen. Daarom ben ik nooit begonnen aan het daadwerkelijk opbouwen van mijn eigen orgel. Vervolgens besloten mijn compagnon en ik in 2018 om te 'scheiden' omdat zijn plannen met de bedrijfshal een andere kant op gaan dan die van mij. We doen normaal alles sam-sam dus dat gaat wringen. Dit betekent dat opnieuw al mijn orgels in splinters en mootjes uit elkaar blijven liggen. De eisen aan mijn nieuwe ruimte voor orgels en orgelbouw kunnen als volgt worden opgesomd:
Een inspirerend onderkomen: een kerk?!Ik moest dus een ander onderkomen zoeken voor de bovengenoemde spullen. Ik ben blij met wat ik nu heb: een goede, grote, 300 vierkante meter grote bedrijfshal, maar ik deel deze met mijn compagnon en zijn eisen worden strenger, terwijl ik mijn geld liever in orgels en zo steek. Om een lang verhaal een beetje korter te maken: ik kon geen redelijke bedrijfshal vinden, ik hou ervan buiten gebaande paden te treden en als liefhebber van religieuze architectuur is het dan niet moeilijk je voor te stellen dat het idee postvatte dat ik al mijn activiteiten ook zou kunnen ontplooien in een … kerk … Ik heb dit verhaal uitgebreid opgeschreven op een aparte pagina: hoe mijn liefde voor vooral negentiende-eeuwse religieuze architectuur en de behoefte aan een bedrijfshal uiteindelijk werden gecombineerd in de koop van de Corneliuskerk. Maar hoe ga ik mijn eisen in de kerk realiseren? Additioneel gebruik: kantoor en wonenOm optimaal van de kerk te kunnen genieten, zou ik er graag verblijven en mijn (andere) werk daar doen. Ik zou er graag een kantoor realiseren voor mijn adviesbedrijf Swartvast. Ik heb daarvoor eigenlijk weinig nodig, misschien een goede internetverbinding. Wacht, waarom zou ik mijn collega's niet uitnodigingen om in de kerk te vergaderen? Behalve dat het inspirerend zou zijn en buiten de gebaande paden, zou het ook mijn ietwat ongebruikelijke spectrum van liefhebberijen en fascinaties illustreren. Het is misschien een beetje 'vaag' maar ik ben vaag genoeg om dat helemaal niet erg te vinden! Wonen in een kerk heeft mij altijd sterk aangetrokken. Stel je een woonkamer voor met een geweldig uitzicht op een inspirerende architectuur en een bed onder de gewelven. Ik zal zeker geen modern van alle gemakken voorzien huis bouwen in de kerk, niet alleen omdat het te kostbaar is, maar vooral omdat dat zou afleiden van dat je in een kerk woont. Nu moet wel worden gezegd dat deze overweging wat makkelijker is te realiseren als je het gebouw niet met vijf of dertien andere gezinnen moet delen. Vóórdat er mogelijk een huis in de kerk zal worden gerealiseerd, verblijf ik daar vanaf het begin voor meer dan één dag per week, om de reistijd te verminderen en zoveel mogelijk tijd te kunnen besteden als maar enigszins praktisch haalbaar is aan het werken aan de kerk. Ik doe alles in mijn eentje dus ik heb veel tijd nodig. Dus ik moet in ieder geval een plek creëren om er enigszins comfortabel te kunnen eten en slapen. Gebruik: nadruk op het monumentVoor mij liggen de kwaliteiten van de Corneliuskerk vooral in de expressionische baksteenarchitectuur, met het technische meesterwerk van de prachtige paraboolgewelven. Tel daarbij het gebrandschilderd glas en het wordt duidelijk dat het interieur inspirerend is. Maar hoe denk ik alle bovenstaande eisen en overwegingen te kunnen realiseren in de 'Corneliusbasiliek'? Mijn doel is de ruimte zoveel mogelijk intact te laten, omdat dit behalve een ruimte om aan orgels en auto's te werken toch vooral een inspirerend monument van religieuze architectuur is. Dit wil ik als volgt doen.
Het is duidelijk dat de Corneliusbasiliek een monument is, maar … hij is niet geregistreerd als beschermd monument, niet op nationaal niveau als Rijksmonument en niet op gemeentelijk niveau als gemeentelijk monument. Ik ben behoorlijk overtuigd van de kwaliteiten van het ontwerp en van het nationaal belang als erfgoed, dus het verbaast me eigenlijk nogal. Ik weet dat de Gemeente Steenbergen de Corneliuskerk graag als gemeentelijk monument zou aanwijzen, maar dat men huiverig is dingen te doen die het voortbestaan van het gebouw zouden kunnen compliceren, dat door de gemeente als zeer belangrijk voor Welberg én Steenbergen wordt beschouwd. Omdat ik altijd hard gestreden heb voor monumenten, zou de monumentenstatus voor de Corneliuskerk mooi zijn. Maar ik verwacht wel toepassing van het principe (dat ook toepasbaar is als je belastingen wilt begrijpen bijvoorbeeld) dat een monumentenstatus aan de ene kant de eigenaar beperkt in zijn eigendomsrecht en de moeite die hij moet doen om het gebouw in goede staat te houden, maar dat hij aan de andere kant financieel aangemoedigd wordt dit te doen. Activiteiten in en verhuur van de kerkDe Corneliuskerk is altijd het centrale gebedshuis in Welberg geweest en nu het dit niet meer is, hoofdzakelijk doordat minder en minder mensen de kerk bezochten en eraan bijdroegen, is het nog steeds een brandpunt in Welberg. De Stichting Ontspanning voor Welberg organiseerde er, na de onttrekking van de kerk aan de eredienst, een Halloween-theater en een Kerstmarkt. Hoe past het organiseren van activiteiten in mijn plannen voor het gebruik van de kerk? Als ik de kerk geschikt heb gemaakt voor wat ik erin wil doen, zal het een privé-plek zijn met onderdelen, stapels, gereedschap en spullen en zooi overal. Niet erg geschikt om het publiek toegang toe te verlenen. Maar toch, ik ga proberen het zodanig te organiseren dat ik de Corneliusbasiliek af en toe kan openstellen voor een publieke of private activiteit. Enige overwegingen over het organiseren van activiteiten heb ik genoteerd op de daaraan gewijde pagina, zie de link hieronder. Als je wat voor idee dan ook hebt voor een activiteit in de kerk, een concert, een bijeenkomst, als je de kerk wilt bezoeken of als je zin hebt in een avontuurlijke tocht, neem dan contact met me op. Als je deze inspirerende ruimte wilt huren, daar advies over wilt of er ideeën over hebt, neem ook contact met me op! Ideeën over het publieke en private gebruik van de Corneliusbasiliek. En 'huur-een-kerk'! Zo zou dat eruit kunnen gaan zienMet het bovenstaande in gedachten – we zouden het heel goed "user requirements" kunnen noemen, een term die binnen mijn andere werk heel bekend is Ruimtelijke overwegingen en randvoorwaarden
Auto's, auto-onderdelen en werkplaats
Orgels en orgelbouw
Kantoor en wonen
Publieke en private activiteiten
Terug naar bovenaan deze pagina De bouwkundige problemen en de onderhoudswerkzaamheden aan de Corneliusbasiliek: de Drie Grote Klussen en nog vijftig andere klussen Het verhaal van mijn levenslange fascinatie voor kerken, de droom om er in een te wonen, en hoe de behoefte aan een bedrijfshal uiteindelijk leidde tot de aankoop van de 'Corneliusbasiliek' |
Onze eerste auto, de Rover 3500 Vanden Plas, juli 2001 op de Col de l'Iseran. Dat is toch 2770 meter, niet slecht voor deze oude Engelse heer (of is het dame?). Ik heb hem nog steeds, met 383.000 km op de teller. Alle foto's © Rens Swart, tenzij anders vermeld
Toen ik in 2008 een plek vond in een voormalige aardappelschuur, kon ik aan de Rover SD1 werken.
In de bedrijfshal die mijn compagnon en ik verwierven in 2012 was genoeg ruimte voor de Daimlers (Jaguar model XJ40) en de Rovers (SD1 en 800) die ik had verzameld. In de hoek wat meubels en archiefmateriaal die ik hier kon opslaan nadat mijn beide ouders waren overleden.
Na een paar dagen van hard werken voltooide ik midden in de nacht een zware klus aan de voorwielophanging van mijn Daimler Double Six. Dit is wat men tegenwoordig een selfie noemt
Meer dan tien jaar genoot ik van het bespelen van dit orgel: het Stevens-orgel (1958) in de kerk van Onze-Lieve-Vrouw-ter-Sneeuw in Borgerhout (Antwerpen). Foto Johnny Verbeken
Bij Orgelbouw Jos Stevens in Duffel (België) ben ik bezig met het schoonmaken en intoneren van het kortbekerige tongwerk Voix Humaine. Een goed gehoor maar boven alles een goed natuurkundig inzicht en een soort wetenschappelijke neiging je te blijven afvragen wat waardoor komt, maakt het een stuk makkelijker.
We hebben in de bedrijfshal een tussenvloer of verdiepingsvloer gebouwd, waardoor we zowat tweemaal zoveel vloeroppervlak hebben. Hier worden orgelonderdelen op pallets opgeslagen, kleinere pijpen in pijpkisten en grotere pijpen rechtop in palletstellingen. Het mag er misschien een beetje als een zooitje uitzien, dat is het niet: ik weet precies wat waar staat en alles is zorgvuldig opgesteld. Een deel hiervan zal worden gebruikt om mijn eigen orgel samen te stellen.
Kleinere onderdelen, hout, houten pijpen en speeltafels zijn opgeslagen in palletstellingen. In de Corneliusbasiliek zullen ze worden geplaatst in het schip en in het zuidtransept.
Nu we een verdiepingsvloer hebben, moeten de zes meter lange 16'-pijpen liggend worden opgeslagen. Je ziet daarvóór ook een Daimler en de Rover Vitesse en magazijnstellingen met gereedschap en benodigdheden. Op een of andere manier zal dit een plek moeten krijgen in de Corneliusbasiliek.
Toen de kerk van Petrus' Banden in Son moest worden gesloten omdat hij zou worden gesloopt, bleek niemand te hebben stilgestaan bij het orgel. Ik moest zoveel als mogelijk van dit grote Vermeulen-orgel zien te redden in slechts VIER dagen. Alle 1.558 pijpen konden worden gered, hoewel er ongeveer 150 individueel werden verkocht aan parochianen. Zo'n beetje de enige onderdelen die we niet konden redden waren de (grote en zware) windladen, het hart van het orgel. De frontpijpen zijn 16 voet en zullen de basis vormen voor mijn eigen 'Laurentiusorgel' in de Corneliusbasiliek.
De Corneliuskerk heeft een prachtige architectuur en absisschilderingen. De bakstenen gewelven en gordelbogen zijn fraai en indrukwekkend. Je kunt hier duidelijk zien dat het interieur van de kerk wordt gedomineerd door de stenen gewelven, die veel hoger oprijzen dan de zijbeuken. Dit maakt, samen met de gebrandschilderde ramen waarbij tamelijk veel grisaille is toegepast, dat de kerk zeer donker is. Met de huidige verlichtingsinstallatie kunnen de gewelven hoe dan ook niet op waarde worden geschat.
De meeste mensen weten dat de Corneliusbasiliek tamelijk donker is. Maar heb je de kerk ooit gezien midden op de dag met de lichten uit? Je kunt nauwelijks iets zien. In bovenstaande foto heb ik deze lichtomstandigheden proberen waarheidsgetrouw weer te geven. Je ogen moeten echt aan het donker wennen en dan nog is het erg donker.
Ik ben aan het experimenteren met LED-spots om de gewelven van schuin onder te belichten. De plaatsing moet zodanig worden ontworpen dat het effect is dat de sfeer wordt benadrukt. De gewelfverlichting zou zelfs als hoofdverlichting kunnen fungeren als je niet zoveel licht nodig hebt op de vloer.
Hoewel hij buiten gebruik is gesteld, is de heteluchtverwarming in goede staat, maar zeer kostbaar in het gebruik. Hij heeft bijna 40 kubieke meter aardgas per uur nodig – je kunt Groningen zowat zien dalen als je de kerk aan het verwarmen bent (excuus, niet grappig). Ik moet naar andere opties omzien.
Deze dubbelhardgebakken tegels zijn onderdeel van het monument, maar in slechte toestand. De betonvloer die het daglicht zag nadat ik de houten vlonder had gesloopt waarop de kerkbanken stonden, is tamelijk ruw, vooral op de hoeken. Ik zou deze het liefst vervangen door een nieuwe vloer van gewapend beton, bij voorkeur met daarin vloerverwarming en een nieuwe tegelvloer in de paden. Wat voor minder kostbare opties heb ik?
Ik houd rekening met het opnieuw inrichten van de kapel van Onze-Lieve-Vrouw van Welberg, zowel om religieuze als om historisch redenen, omdat de bediscussieerde Mariaverschijning in Welberg aan Janske Gorissen hier plaatsvond. Foto tijdens de sluitingsviering op 15 november 2014
De Stichting Ontspanning voor Welberg organiseerde een Halloween-theater in de buiten gebruik gestelde kerk, vóór ik hem in eigendom verkreeg. Kan ik nog aan dat soort activiteiten onderdak bieden in de kerk nadat ik hem heb volgezet met mijn spullen? Foto uit een krant
Een paar dagen nadat ik eigenaar van de Corneliuskerk werd, vond er op 8 december 2019 een kerstmarkt plaats. Die was al georganiseerd door de Stichting Ontspanning voor Welberg. |
Met vriendelijke groeten,
Rens Swart