|
Zoeken naar een Jaguar XJ40 voor dagelijks gebruik … waar let je op en wat is een Jaguar XJ40 waard?
Overzicht van deze pagina
Op de vorige pagina liet ik zien welke selectiecriteria ik hanteer bij het zoeken naar een Jaguar. Ik kwam daar uit op een Daimler van het type XJ40 en bouwjaren 1993 en 1994. Vervolgens vertelde ik over het zoeken van een dergelijke wagen. Op deze pagina heb ik de punten op een rijtje gezet waar je op zou kunnen letten (waar ik op let) als je een Jaguar van dit type overweegt te kopen. Dit zou kunnen worden beschouwd als een soort keuring. Nou ja, voor wat het waard is, ik ben geen expert of monteur.
Verderop komt aan de orde wat de waarde van de diverse Jaguars op dit moment (dat is in 2012) zo'n beetje is. Als je bepaalde wensen hebt, wat mag dat dan kosten en wat zijn de alternatieven?
Waar let je op bij het selecteren van een Jaguar op internet?
oktober 2012
Het meeste werk is al gebeurd: de behoorlijk precieze reeks criteria op de vorige pagina. Je zoekt op Jaguar en je specificeert de jaren. Het specificeren van een model is lastig want het kan zowel een Daimler, XJ6, XJ40, Sovereign en dergelijke zijn. Niettemin, gaandeweg gaf ik toch de voorkeur aan een wagen van de laatste twee bouwjaren, zoals ik hierboven al toelichtte: de wagens van MY1993 (of MY1993.25) zijn technisch en qua onderliggend koetswerk sterk gewijzigd ten opzichte van de eerdere en in het algemeen veel beter dan hun voorgangers. Ze hebben kleinere roestproblemen, maar deze zijn wel heel anders en rond het schutbord (bulkhead) zelfs aanmerkelijk ernstiger. Als je dan zoals ik ook nog het liefst een Daimler hebt vanwege de kwaliteit van de materialen en de uitrusting, als de Daimler Double Six afvalt omdat ik er al een heb en omdat deze voor dagelijks gebruik teveel benzine verbruikt, dan is de keuze niet zo heel groot meer.
Bij de zoektocht op internet laat ik me meestal door de volgende zaken leiden om te bepalen of een wagen die aan de bovenstaande criteria voldoet de moeite waard is om nader te onderzoeken.
- Een garagebedrijf of andersoortige verkoper die een enorme lijst met opties presenteert en verder niets (of een kletsverhaal over zijn koffie, kwaliteit of openingstijden): daar heb ik niks aan, want die ken ik beter dan hij (die opties dan).
- Het is normaal dat je op een wagen van deze leeftijd en voor dit soort bedragen bij een garagebedrijf geen garantie krijgt. Een APK is welkom.
- Je kunt op de site van de RDW zien wanneer de auto precies voor het eerst is geregistreerd, of hij is geïmporteerd, wanneer de huidige eigenaar de auto heeft gekocht, wanneer de APK afloopt (of hoeveel jaar het geleden is dat hij voor het laatst een APK had …) en of hij momenteel verzekerd is (en dus waarschijnlijk rijdbaar). Zie deze RDW-pagina.
- Een persoonlijk geschreven tekst waaruit blijkt dat de verkoper de auto heeft gekoesterd of er in ieder geval met een liefhebbersoog naar kijkt en er interessante details over weet te geven is een enorm pluspunt.
- Interessante details zijn bijvoorbeeld opmerkingen over wat er wel en niet werkt of wat er laatst nog aan is gedaan. Zelfs als het niet gunstig is, geeft het aan dat de wagen met aandacht is behandeld.
- Als duidelijk wordt, al dan niet uit foto's, dat de onderhoudsboekjes en originele gebruiksaanwijzingen erbij zijn (dat is bij deze klasse wagens meestal het geval), dan is dat een pluspunt.
- Het is belangrijk dat er goede foto's bij zijn. Nu blijkt het wel een kunst om goed te fotograferen. Ook mensen die met een matige mobiele telefooncamera genoegen nemen of de kunst niet beheersen het ding goed te belichten, kunnen natuurlijk toch een interessante auto in de verkoop hebben. Op de foto's kijk ik naar het volgende.
- Kijk naar de stoelschakelaars, het hout, de chroomlijsten, de badges. Soms zijn Daimlers gewoon Jaguars, soms heb je te doen met een Jaguar van vóór september 1992 en daar was ik eigenlijk niet naar op zoek.
- Is de auto netjes verzorgd en zo te zien zorgvuldig behandeld?
- Hoe is de staat van het leer? Als het echt versleten is of erg vuil (dat laatste komt vaak voor), dan zie je het vaak wel. De meeste verkopers weten dat de bestuurdersstoel aan de kant waar je uitstapt het snelst slijt en smerig wordt.
- Hoe zien de voetenruimten eruit? (Zie verderop over lekkage.)
- Is het stuur vies (zie je eigenlijk alleen op de X300 en later want de XJ40 heeft altijd een zwart stuur)?
- Zit alles recht?
- Is het houtwerk (fineer) goed? De veel voorkomende scheurtjes kun je meestal niet zien, maar of het verbleekt is (bij X300 vaak plaatselijk, ik weet niet waardoor) of gewoon slordig behandeld, kun je wel zien. Algehele verbleking wijst op buiten staan. Vaak zijn de randen van de fineerpanelen aangetast: daar laat de dikke laag blanke lak los. Naar mijn ervaring komt dat doordat een auto langdurig vochtig is geweest, het vocht condenseert op de koude fineerpanelen en het water trekt tussen lak en fineer in. Jammer!
- Hoe ziet de middenarmsteun eruit? Ze worden niet alleen het snelst vies en slordig, maar bij de eerdere XJ40's laat het kunstleer ook los aan de randen.
- Zijn er autotelefoons aangeschroefd geweest? Hoe is dat opgelost?
- Is de auto in originele staat? Een mooie XJ40 met pooiervelgen (zoals ik die noem) kan onmogelijk op de manier behandeld zijn zoals ik dat zou doen.
- Zijn de bumpers recht?
- Zijn de koplampen helder? Als ze in het midden donker ogen, zijn de reflectoren verroest.
- Zie je sporen van roest?
- Zijn de velgen netjes? (En zijn het wel de originele?)
Wat je echt wilt zien, is meestal niet te zien op foto's, maar het bovenstaande is in ieder geval een eerste selectie. Mijn ervaring is dat bijvoorbeeld interieurs die er op foto's mooi uitzien bij bezichtiging nog flink kunnen tegenvallen. Deze voorselectie zegt ook niet alles, want de auto die ik aanvankelijk oversloeg omdat de foto's ongunstig waren gemaakt en te weinig lieten zien, is het uiteindelijk wel geworden.
Zoek telefonisch contact met de verkoper. Stel kritische vragen, maar maak wel duidelijk dat je serieus geïnteresseerd bent. Dat moet je ook echt zijn, anders behoor je tot de op internet beruchte categorie "tijdverpesters" (time wasters). Je kunt zo niet alleen een hoop te weten komen, je merkt ook wat voor vlees je in de kuip hebt qua verkoper. Tuurlijk, sommige horken van verkopers verkopen prachtige auto's, maar ik heb toch liever iemand die je informatie wil geven waaruit blijkt dat hij eerlijk en deskundig is. Vaak heeft een verkoper ook lol in dit type buitengewone auto en als je geluk hebt kom je dingen aan de weet over waar dit type wagen mee te kampen kan hebben of wat de voorgeschiedenis van de wagen is. Als je een kenner van deze auto bent, vraag je niet naar roest in het algemeen, maar naar roest op bepaalde nauwomschreven plekken. Dan kan de verkoper je haast niet voorliegen. Hoewel ik dat wel eens heb meegemaakt toen ik een Rover SD1 zocht: ik reed meer dan 200 km maar de verkoper had me gedetailleerd voorgelogen. Ik vind het zelf prettig een goede relatie met de verkoper te hebben, hoewel je je niet als gevolg daarvan moet laten inpakken; ik zal zeker niet de wagen afzeiken omdat ik zo nodig een bodemprijs wil bereiken.
|
Een smetteloze Daimler Double Six met cream leer en donkergrijze piping. Onder meer aan de stoelschakelaars tegen de middenconsole is te zien dat dit een Daimler uit 1993 of 1994 is. Behalve het leer ziet ook het wortelnotenhout er perfect uit, voor zover je dat althans op basis van internetfoto's kunt beoordelen. Op het dashboardkastje zit geen draaiknop (het is geen kastje …) en staat 'SRS'. Dit betekent dat deze Daimler van het laatste bouwjaar is: in 1994 verviel het handschoenenkastje ten gunste van een airbag voor de passagier, het supplemental restraint system. In 1993 werd de airbag voor de bestuurder standaard (waardoor je trouwens ook de knopjes op het horizontale 'boordplankje' niet goed meer kon zien …).
Bij de meeste Jaguars en Daimler zijn de ingevulde onderhoudsboekjes en de verschillende gebruiksaanwijzingen nog aanwezig. Dit is niet alleen handig om te zien wat er aan de wagen gebeurd is, maar vooral een teken dat er nog steeds zorgvuldig met de wagen wordt omgegaan. Bovendien kun je zien wanneer en aan wie de Jaguar van origine geleverd is.
Een Daimler Double Six waar je verder weinig aan kunt zien, behalve dat hij wat ik noem 'pooiervelgen' heeft. Dat wil in het algemeen zeggen dat hij vanwege de combinatie vermogen en prijs in handen is gevallen van eh … foute types.
|
Wat mag een Jaguar XJ40 kosten? Wat is zo'n Jag waard?
|
maart 2013
Goed dan, dan toch maar over de financiële kant. Het gaat me hier om alle Jaguars XJ40, niet alleen over die tot mijn selectie behoren. Deze wagens zijn zo oud (de oudste XJ40 is iets meer dan 25 jaar, de jongste is 12 jaar) dat er geen algemene richtlijnen zijn te geven. Als u deze pagina met belangstelling leest, behoort u niet tot het gezelschap dat in staat is een Jaguar of Daimler nieuw te kopen. Voor de wagen waar ik nu in rijd, hebben we het over een nieuwprijs van € 105.000 in 1993, nu (in 2012) zo'n € 155.000! Grosso modo kan deze nu tussen de € 500 en € 10.000 kosten. Dit hangt af van de staat, de gewildheid maar ook van hoe gek de gek is die er wat voor geeft.
[Even tussendoor, mei 2021! De rest van deze pagina is acht jaar oud en mijn indruk is dat de prijzen sindsdien flink veranderd zijn. In 2008 toen ik mijn Double Six kocht, kostte een zeer goede wagen in Nederland ongeveer € 12.000. In 2012 was dat tot de helft gereduceerd en in 2014 tot een kwart! Tsja, had ik er toen maar een paar gekocht … want nu, in 2021, heb ik de indruk (ik ben niet erg actief aan het zoeken) dat een zeer goede XJ40 weer € 10.000 tot zelfs € 14.000 mag kosten!]
Voor alle klassieke wagens, dat wil zeggen wagens die op een of andere manier geliefd zijn en zo oud dat de 'waarde' totaal niet meer in verhouding staat tot de toenmalige aanschafprijs, zegt men in het algemeen: koop de beste die je je kunt veroorloven. Dat is een goeie tip, gebaseerd op het idee dat de kosten van restauratie of reparatie of domweg het rijvaardig houden, altijd hoger zijn dan de aanschafwaarde. Koop een zo goed mogelijke, dan bespaar je je kosten in de toekomst. Toch is dit geen garantie. Mijn Daimler Double Six was zeer goed en de aanschaf was behoorlijk kostbaar. Toch kwamen er binnen twee of drie jaar voor enkele duizenden euro's kosten aan. Genoemd advies is verstandig, maar geen garantie.
Ik heb een betere: koop alleen een Jaguar als je niet in problemen komt als blijkt dat er toch wat dingen tegenzitten, die het ene jaar duizend, het andere jaar tweeduizend euro kosten. Dit kan je óók gebeuren als je de beste had gekocht die je kon vinden! Dit verhaal maakt tevens duidelijk hoe het aan de andere kant van het spectrum toegaat: hoe kan het dat een redelijk ogende wagen die destijds een ton in euro's kostte nu voor € 500 wordt aangeboden? Dat komt doordat de vervolgkosten zo hoog zijn (als er bijvoorbeeld gebreken zichtbaar zijn) dat je dat ofwel verdisconteert in de aanschafprijs ofwel een andere verkiest waardoor hij aan de straatstenen niet te slijten is en de prijs tot onnoemelijke laagten zakt. Hoe vind je de beste? Door je heel goed in de plussen en minnen van deze wagens te verdiepen en alles te bekijken wat los en vast zit. En door in het achterhoofd te houden welke dingen kapot gaan en dat je deze ook kunt betalen. Ook als je erg handig bent, kun je niet alles zelf en bovendien zul je toch onderdelen moeten kopen, ook al kan dat soms ook tweedehands.
De ondergrens is een wat roestige, niet rijvaardige Jaguar, die al dan niet voor onderdelen wordt aangeboden. We hebben het dan over een paar honderd euro. Koop je zo'n wagen en schroef je alle onderdelen, inclusief versnellingsbak en motor, eraf, dan heb je al snel waar die je voor een paar duizend euro kunt verkopen. Maarrrrr … deze wagens zijn zo duur om te rijden, dat een vrij goede, rijvaardige Jaguar XJ40 óók reeds te koop is voor rond de € 1000!! Dus tussen een barrel en een aardig mooie Jaguar hoeft maar een paar honderd euro te zitten!!
Er worden momenteel meer twaalfcilinders aangeboden dan zescilinders [scr 2021: nou Rens, dat was dan kennelijk in 2012 zo, maar in 2021 niet meer!], niet alleen omdat deze waardevoller zijn en daarom eerder het klassiekerstadium halen, maar op dit moment vooral doordat niemand ze wil hebben omdat ze zo ontzettend veel benzine lusten. Er gaat voor € 130 in de benzinetank en deze is gemiddeld in 500 km leeg. De crisis zit ook niet mee. In 2008 kocht ik mijn Daimler Double Six in Zwitserland, voor ongeveer de helft van wat dergelijke extreem goede exemplaren met erg weinig kilometers in Nederland zouden kosten. Ik schat dat sinds 2008 de prijzen van de XJ40 tot ongeveer de helft zijn gekrompen. Een nette Jaguar V12 Sovereign of Daimler Double Six kost € 3000, voor een heel goeie wil men nog wel € 10.000 vragen, ik zie er nu zelfs een met 77.000 km op de teller waar men € 14.000 voor durft te vragen (zie foto). Maar er is op het moment dat u dit leest slechts één man in Nederland op zoek naar zo'n wagen, schat ik. En die heeft ook nog eens keuze te over.
Een nette XJ40 met zescilinder kost zo'n € 1000 tot 3000. Dat is een wagen zonder mankementen, met APK, met weinig roest, met een redelijk net interieur, met zo'n 200.000 km op de teller en hopelijk met serviceboekjes. Heel goede exemplaren kunnen € 4000 tot 7000 kosten, ook een beetje afhankelijk van wat de gek ervoor geeft. Bepaalde aspecten kunnen de wagen meer waard maken, maar belangrijker dan de onderstaande punten is de algehele toestand, netheid en verzorging. Een eenvoudige Jaguar XJ6 3,2 kan dus meer waard zijn dan een Daimler 4,0. In het algemeen maken de volgende aspecten de wagen meer waard:
- Kilometerstand onder de 200.000. Hoewel de motoren en automaatbakken, mits netjes onderhouden, naar men zegt probleemloos 500.000 km kunnen rijden.
- Net, schoon interieur, zonder scheurtjes in het leer, met onbeschadigd, ongebleekt notenhout.
- Nette lak zonder krasjes, parkeerschade en deuken.
- Niet of nauwelijks roest, niet alleen op de bekende plekken rond wielbogen, voor- en achterkant kokerbalken, achterste rand kofferdeksel en motorkapneus, maar ook onder de motorkap. Bij MY1993 gaat het daar vooral om het schutbord en de aanpalende plekken op het binnenscherm.
- Geen water in het interieur of de kofferbak en dat is niet vanzelfsprekend, integendeel, bij de XJ40's uit 1993 en 1994 staat er gegarandeerd water in de voeteneinden (en als het niet zo is heeft hij de laatste tijd binnen gestaan …).
- 4,0 liter zes-in-lijn is beter dan de 3,2. De 4,0 heeft meer koppel door de langere slag. Zijn tot 1989 gemonteerde voorganger 3,6 is ook goed, maar de 2,9 is dat minder.
- Zwart interieur en zwarte lak wordt door sommigen zeer gewaardeerd. Anderen daarentegen (waaronder ik) houden er juist niet van.
- Een Daimler is aanzienlijk rijker uitgerust en is gemaakt met gebruikmaking van beter hout en leer dan een Sovereign en deze was weer luxer dan een XJ6, maar slechts weinig kopers en eigenaren weten daarvan de details. Ik prefereer om deze reden een Daimler. Maar de prijs wordt eerder door de andere aspecten bepaald, hoeveel duurder de wagens destijds nieuw ook waren!
- Geschiedenis in de vorm van serviceboekjes en/of rekeningen.
- Zeldzame luxe-uitrustingen zoals de Majestic of de Insignia zijn alleen voor kenners meer waard; de meeste Jaguar-liefhebbers (en verkopers!) weten deze niet te onderscheiden. Trouwens, ik ben kenner genoeg om te zien dat verschillende XJ40's die nota bene als Insignia, Majestic of Century worden aangeboden, dat domweg niet zijn! Ik vermoed dat dit kwade opzet van de verkoper is om een wagen zo exclusief mogelijk te doen voorkomen.
|
Een prima Daimler uit 1991 werd voor uiteindelijk € 1000 aangeboden. Hij had weliswaar 321.000 km achter de wielen, maar was zorgvuldig gebruikt en onderhouden. Enkele roestplekjes, maar wel een uitgebreide toelichting van de verkoper. Deze heeft bijvoorbeeld onder meer de velgen laten stralen en poedercoaten en het airconditioningssysteem laten ombouwen van het verboden freon (R12) naar R134a. Zoveel luxe en in zo'n behoorlijk goede staat voor duizend euro!
Een attente verkoper fotografeert ook de zittingen van de stoelen, met name die van de bestuurder. Het leer van deze stoel, met name de wangen aan de instapkant, lijdt het meest. Dat dit saville grey leer er nog zo goed uitziet, laat zien dat de wagen zorgvuldig gereden en onderhouden is. Dit is de hierboven afgebeelde Daimler uit 1991 die voor € 1000 werd aangeboden.
Een Daimler in vrij goede staat voor 500 euro, 300.000 km, "met een beetje werk". Een voorscherm is roestig maar het is bepaald geen wrak; wat dat werk inhoudt, kom je alleen aan de weet door te bellen. De verkoper meldt terecht: "Voor de dubbele koplampen wordt in de handel al 250 euro gevraagd".
Op dit moment, maart 2013, is dit de duurste van de achttien (!!) Daimlers Double Six'en uit 1993 en 1994 die worden aangeboden: een gave morroco rode met 77.000 kilometer voor € 14.000. Is dat veel? Nee want een in perfecte staat verkerende wagen die destijds (!) nieuw omgerekend al € 103.000 kostte is bijzonder. Maar wie gaat een 6 liter V12 rijden? En wie kan het onderhoud betalen? Slechts een enkeling is naar zo'n wagen op zoek en het is maar de vraag of deze ook vindt dat je de beste moet kopen die je kunt vinden. En dan nog heeft hij keus te over.
|
Keuring ter plekke
Ik heb een lijst gemaakt van punten waarop je (ik) zou moeten letten als je het aandurft zo'n auto eens van onder tot boven te inspecteren. En dan heb ik hem bij het aanpassen voor deze webpagina ook nog eens op onderdelen fiks uitgebreid met toelichting. Nou, komt-ie:
Meenemen:
- Gereedschapskist (ik weet eigenlijk niet meer waarom, ze zien je aankomen!)
- Doppendoos
- Profieldieptemeter
- Camera
- Aantekenblok
- Zaklamp
- Knielkussentje
Bekijken:
- Gebruiksaanwijzingen Jaguar
- Serviceboekjes met stempels
- Rekeningen grote zaken
- Lak en overspuiten
- Bumpers, rubberbekleding, hoekstukken
- Scheuren achterlichten
- Roest. Als je roest ziet kun je er in 80% van de gevallen van uit gaan dat de ellende die zich van binnenuit in volle omvang ontwikkelt nu ook aan de buitenkant zichtbaar is. Dit hoeft niet beslist het einde te betekenen, maar er is wel werk aan de winkel. Let op:
- Voorschermen vlak voor voorportieren van binnenuit
- Rond voorruit
- Onderste hoeken achterruit
- Motorkapneus (vooral vóór 1993)
- Achterkleprand (vooral vóór 1993)
- Plaatwerkrand onder rubber achterklep
- Plaat nummerplaatverlichting en achterlichten
- Wielbogen
- Schuifdak en schuifdakrand
- Tankklep eronder en eromheen, openmaken
- Dorpels onder schopplaten
- Onderaan A-posten vanwege schuifdakafwatering en raamrubbers
- Bumpers onder chroom
- Onderkant wagen
- Lekkage en schimmel
- Kofferbak
- Voetenruimten. De XJ40 is vanaf 1993 een stuk beter dan zijn voorganger, op één punt na: door een ontwerpfout van de waterafvoer tegen het geheel nieuwe schutbord gaat dit op een punt roesten en daardoor komt er, naar mijn ervaring vooral aan de bestuurderskant, water in de voetenruimte, met roest, vocht in de auto en stank tot gevolg. Haal de matten weg, je moet echt tot de stalen bodem! Dit is trouwens feitelijk onreparabel zonder de motor eruit te schroeven (dit heb ik alleen van horen zeggen)
- Hemelbekleding en zonnekleppen
- Hemelbekleding: hangt vaak los, komt door langdurig stilstaan en vocht en hoge temperaturen, waarbij het schuim tussen 'karton' en bekleding verteert; erg lastig te repareren omdat de hemel er alleen met een heel ingewikkelde manouevre uit kan, meestal haalt men er een raam uit, slik …
- Airconditioning. Let ook op etiketten van navullen onder motorkap. Die van 1993 en 1994 is gevuld met het moderne R134a maar … vooral de nieuw ontworpen toegangsnippels kunnen lekken, waardoor meestal de airco het niet doet. Als de airco het elektrisch niet doet, is-ie meestal niet kapot, maar heeft het relais het systeem automatisch uitgeschakeld door te weinig druk, wat meestal komt doordat het systeem leeg is. De airco van 1993 en 1994 doet het meestal weer als hij opnieuw gevuld wordt, simpel. Van 1987 tot en met 1992 zul je het systeem moeten laten ombouwen van het verboden R12 op R134a, hoewel er ook tussenoplossingen schijnen te zijn.
- Deuren van binnenuit te openen (oude types)
- Deurhandels recht, oude types kunnen breken – nieuwe ook …
- Deurrubbers
- Rubbers kofferklep
- Handschoenenkastje schoon en sluiting werkend
- Elektra
- Stoelverstelling, stoelverwarming
- Interieurverlichting overal (kaart, achterin)
- Alarm aan en uit, dien daarmee uitgerust
- Afstandsbediening centrale vergrendeling
- CD-wisselaar én veiligheidscode! (vier cijfers)
- Elektrische antenne in/uit 1 meter; als hij minder ver uitkomt en als de buisjes niet beschadigd zijn, doen WD40 en een beetje voorzichtig rukken en trekken op het moment dat hij in- of uitgaat wonderen
- Cruise control
- Ramen en spiegels
- Schuifdak
- Versnellingsbak
- Sportstand V12 (normaal slaat de V12 de eerste versnelling altijd over, supersimpel!)
- Lock-up als vierde versnelling bij 80 km/h (of bij sportstand: vijfde)
- Niveauregeling en schokdempers achter
- Er zijn drie generaties hydraulisch systeem voor de XJ40, zie mijn technische pagina's; zie voor de niveauregeling van met name de derde generatie mijn drie technische pagina's daarover
- Schokdempers. Mocht de niveauregeling nog gemonteerd zijn: de bijbehorende schokdempers zijn berucht en niet meer te krijgen
- Reservoir hydraulische olie voor niveauregeling, hangt van de generatie af. Bij de derde generatie (1993) is het een tweede reservoir naast dat van de stuurolie; als de niveauregeling is verwijderd, laat men dit reservoir soms zitten dus dat zegt niet alles
- Hydraulische pomp: zit op as stuurpomp bij V12, bij de zes-in-lijn vooraan op de motor – nou ja, zie je toch niks van
- Olieleidingen over chassisbalk rechts van motor; bij achterbrug
- 30 seconden na starten heen en weer (niveauregeling derde generatie)
- Voelerarmpje bij rechterachterwiel aan draagarm, eventueel losmaken en kijken hoe regeling reageert
- Motor
- Motorolie niveau en kleur
- Start makkelijk
- Geen ratel en brom
- Automaatbakolie niveau en kleur
- Lekkage olies
- Stevigheid en aanwezigheid rubbers voorwielophanging
- Kruiskoppelingen achterassen gesmeerd – dat heb je mooi gezegd Rens, maar ga ik dat ooit controleren?
- LPG-reservoir en bediening
- Reservewiel of andere maatregel
- Uitlaat klank, het is roestvaststaal maar kan wel degelijk roesten, met name op de lasnaden
- Banden profiel en wielstand. Eerste XJ40's: TD R 390 is metrisch, niet meer te krijgen. De standaard 15 inch velgen hebben bandenmaat 225/65 R15: deze zijn niet meer te krijgen! Let op de productiedatum, DOT-code op de wang van de band. Ik had eens een band met heel goed profiel met code 343Δ, dat is week 34 van 1993! Dit is waarschijnlijk de reserveband die de fabriek met de wagen heeft meegeleverd en die is inmiddels superstug geworden. '2302' betekent week 23 van 2002 en dat is ook al weer lang geleden, een band kan een jaar of tien mee.
- Uitrusting
- CD-wisselaar in kofferbak (1993)
- Autolux leer (dure optie, standaard op Double Six)
- Stoelverstelling en geheugen passagiersstoel (alleen 1993)
- Lamswollen tapijten
- Elektrisch verwarmde voorruit (1993 en 1994, het is een Ford-optie, standaard bij Nederlandse Double Six)
- Standaard velgen of niet: Roulette (Daimler 4,0 sinds 1990), Radial (DD6 1993, 15") of Aero (1994, 16") velgen
- Schuifdak
- Eén (1993) of twee (1994) airbags
- Autotelefoon
- Binnenspiegel met antiverblindingsstand (1994)
- Bekerhouders middenarmsteun (1994, zeer kwetsbaar)
De uiteindelijke selectie
Kies de beste vijf uit de geselecteerde veertig wagens. (Nog uit te werken)
Waar let ik op.
Je komt ook achter de zwakke plekken.
Niveauregeling (ride levelling of niveauregulierung).
De aan een nauwgezet onderzoek onderworpen vijf (of met de Bredase Jade green erbij zes) wagens met foto's.
Dit wordt hem dan … de Morocco red Daimler 4,0 Insignia
De keus is uiteindelijk gevallen op de Morroco red Daimler 4,0 Insignia in Naarden. Zie de volgende pagina!
> volgende pagina: Mijn Daimler 4,0 Insignia in de kleur morocco red
|