Fascinatie is de sleutel tot kwaliteit |
Logboek Corneliusbasiliek (3)Klik hier voor het overzicht over alle logboekpagina's of voor de volgende logboekpagina: Overzicht logboek Volgende logboekpagina: isternogniet De verhuizing van de bedrijfshal in Dongen naar de Corneliusbasiliekoktober 2020, scr 28 december 2020 (Voor de duidelijkheid: de verhuizing betreft het verhuizen van mijn auto- en orgelonderdelen van de bedrijfshal in Dongen naar de Corneliusbasiliek in Welberg. Ook al wil ik de sacristie en omstreken te zijner tijd ombouwen tot huis, we blijven voorlopig wonen in ons huis in Dongen.) De verhuizing was eh … een uitputtingsslag! Het vergt, zeker als je 90% in je eentje doet, naast een fysiek vooral ook een gigantisch mentaal uithoudingsvermogen. Oplettende lezertjes zullen reeds hebben opgemerkt dat de nieuwe eigenaar van de Corneliusbasiliek een nogal optimistische natuur heeft. Dat is juist! Maar ook een optimist kan te ver gaan! Nee jongens en meisjes, er waren wat puntjes die me behalve doodmoe en versleten ook wat saggerijnig maakten:
Maar ach, alles is verhuisd. Ik kan de vervelende kwestie van de bedrijfshal achter me laten en lekker onderuit van mijn spulletjes genieten in dit schitterende gebouw! Nou ja, er is nog wel wat op te ruimen. Bij de verhuizing van de tot zes meter lange zestienvoets frontpijpen en de grote panelen en zware onderdelen als windladen heeft Rombouts Transport mij prettig geholpen. Deze forse pijpen moeten na de verhuizing nog worden opgeruimd, want ze nemen zo een goed deel van de viering in beslag. De vrachtwagen parkeer ik precies midden voor het kerkportaal en met de heftruck poog ik dan alles heelhuids binnen te krijgen. Een 240 kilo wegende magazijnbalg uit 1891 in je eentje binnen krijgen is niet eenvoudig. Hij rolt niet over de drempels en zelfs aan één kant tillen kun je vergeten, dus het moet met de heftruck. Maar daarbij moet hij diagonaal omdat hij anders niet door de deuropening past en terwijl hij op zijn zijkant op de lepels (zo heten die dingen van een VORKheftruck, logisch toch?) staat mag hij niet omlazeren, wat met die !@#$-drempels niet eenvoudig is. Dit is goed afgelopen. Slechts één keer liep het niet goed af maar dat was dan gelukkig ook nog eens bij een windlade die ik toch zou slopen (maar toch zonde van de magneten). Ik heb een filmpje gemaakt terwijl ik met de heftruck een pallet uit de vrachtwagen poog te halen en heelhuids over de drempels probeer te krijgen, met één hand, terwijl ik met de andere hand met mijn telefoon probeer te filmen. O wacht, nu denkt u natuurlijk dat u dat filmpie te zien krijgt maar vooralsnog moet ik u teleurstellen. En dan de foto die ik liever niet zou laten zien. Maar ja, jullie weten het nu toch al of je kunt het wel bij elkaar fantaseren. Hier is bijna alles de Corneliusbasiliek ingesjouwd. Ja, ik ben heel rijk … afgemeten naar het aantal kubieke meters spullen althans. Dit is van vóór het opruimen, indikken en optasten. Na de verhuizing heb ik met een vriend de palletstellingen opgebouwd. Vanwege de beperkte hoogte op de verdiepingsvloer van de bedrijfshal had ik ze afgezaagd. Nu zou het efficiënt zijn ze zo hoog mogelijk vol te zetten en de heftruck is daartoe ook in staat en met 11 meter is het gewelf van de Corneliusbasiliek hoog genoeg. Maar ik doe dat niet (dat kun je op de tweede foto hieronder goed zien): ik heb besloten dat niets in de basiliek hoger dan 320 cm mag zijn, iets minder dan de onderkant van het gebrandschilderd glas en de hoogte van de nog aan te leggen gewelfspots. Je moet namelijk wel voldoende van de schoonheid en ruimtelijke werking van de Corneliusbasiliek blijven zien. Hieronder zet ik een pallet met pijpkisten op zijn plek; om de draai te kunnen maken is het handig dat de heftruck hoog kan heffen. Voor de grote pijpen had ik in Dongen al een draagarmstelling gelast en die heb ik hier met een vriend opnieuw opgebouwd. Daarbij had ik uitgeknobbeld hoe ik hem aan de dubbele palletstelling zou bevestigen opdat het geheel niet omlazert. De houten pijpen tot anderhalve meter liggen gesorteerd op pallets. Toen eenmaal de bedrijfshal in Dongen leeg was (had ik al verteld dat mijn voormalige compagnon mij eerst onder druk zette om me uit de bedrijfshal te laten uitkopen omdat hij met zijn bandenbedrijf écht nergens anders terecht kon, om anderhalf jaar en veel stress later te melden dat hij zelf !@#$% stopt?), moest ik voortmaken met het opruimen van de kerk, omdat mijn auto's er namelijk ook nog bij moeten … Ja, het is inmiddels donker, ik werk meestal tot een uur of elf, maar ik begin dan ook niet voor negenen. De windladen heb ik uiteindelijk bij elkaar in de viering gezet. Dit zijn de houten bakken waarop de pijpen staan. De ventielen en pijpstokken en andere zaken hebben we er bij de demontage in de kerken waaruit deze orgels afkomstig zijn afgeschroefd om de windladen – het hart van een orgel – zo 'licht' mogelijk te maken. Wat je dan nog overhoudt weegt tussen de 100 en 150 kilo. Niettemin is het met wat beheerste kracht wel mogelijk ze in je eentje op een handige manier op te stellen. Dat ik 243 verschillende balkjes heb bewaard is handig, want dan heb je waarschijnlijk de juiste maat om te zorgen dat hij niet om… eh … valt. Ik vergeet bijna dat ik ook nog auto's heb, met een hoop reserveonderdelen. Ik heb tevoren goed nagedacht over hoe ik de tot pijpstelling gebombardeerde palletstellingen in de basiliek moet opstellen. Ik zet ze tussen de pijlers, dan kan ik er mooi van twee kanten bij en dan bederven ze het uitzicht niet te veel. Aan één kant zet ik er pijpen in. Maar ik zet ze helemaal niet tegen het zijpad. Dan heb ik iets hoogs en stevigs waartegen ik aan de andere kant dan weer grote houten panelen van orgels of, zoals hieronder, plaatwerk van auto's kan zetten, waarbij toch het zijpad vrij blijft. Hieronder een in zeer goede staat verkerende achterklep en motorkap van de Rover SD1 die ik als reserveonderdeel op de kop tikte. Dat met die auto's … wil je daar ook nog smakelijke verhalen over horen? Dat lijkt me voor de geestelijke gezondheid misschien iets dat ik beter kan doseren. Dus eh … dat komt wel een keer. Overzicht logboek Volgende logboekpagina: isternogniet |
|
Met vriendelijke groeten, |