Fascinatie is de sleutel tot kwaliteit

Een aantal werkzaamheden en onderhoudsklussen aan mijn moonraker blue Rover 3500 Vanden Plas

Ik heb eigenlijk toch wel heel veel zelf gedaan. Vaak heb ik er wel aantekeningen van gemaakt. En foto's van gemaakt. Op de hierboven aangegeven reeks pagina's probeer ik de belangrijkste klussen te beschrijven en te illustreren. En dan heb ik ook nog mijn logboek, waarin de onderhoudsklussen, kuren en keren dat ik langs de weg kwam te staan bij wijze van spreken zijn samengevat, op een aparte pagina gezet.

maart 2007; 13 februari 2009

Vervangen van de pisbakkenstalen uitlaat door een RVS van Rimmer (2005)

Na het successievelijk vervangen van de zeven delen van de pisbakkenstalen uitlaat was ik het zat en monteerde in 2005 een roestvaststalen systeem van Rimmer Brothers. © Rens Swart

Een van de vele klussen die er in de loop van de tien jaar zijn uitgevoerd, is de vervanging van het uitlaatsysteem door een roestvaststalen systeem. Het originele systeem bestaat uit zeven delen, die ik stuk voor stuk in de loop van de tijd vervangen had, elk jaar één zeg maar. Toen het eerst vervangen deel opnieuw vervangen moest worden, ging ik omzien naar een duurzamer oplossing. Zie de foto. Recentelijk heb ik de radiateur vervangen (nadat de Rover, na maandenlange lekkages, plotseling al zijn koelwater uitbraakte) en de automaatbakoliekoelleidingen die daar naartoe lopen (nooit gedacht dat roest een recht stuk leiding zo poreus kan maken dat er olie doorheen sijpelt). Enzovoort, enzovoort, enzovoort, maar niettemin toch geweldig!

Rover 3500 Vanden Plas ligt open voor vervanging waterpomp en andere klussen

Mijn Moonraker 3500 Vanden Plas ligt open voor de vervanging van de lekkende waterpomp, de vernieuwing van de koppakkingen, de revisie van de carburateurs en andere klussen … © Rens Swart

Inmiddels heb ik ook zijn buik opengesleuteld. Zie de foto hiernaast. Het waterpomplager liep eruit, na een lange periode van lekkage. Ik heb een nieuwe waterpomp geplaatst, voor mijn doen een flinke klus. Ook de kapotte en olielekkende oliedruksensor moest vervangen, de rotor, de verdeler en de bougies. De verdachte lagers van de dynamo, die men bij de revisie kennelijk heeft overgeslagen, zijn nu ook gereviseerd. Ik heb de Rover in januari 2009, met ruim 383.000 km op de teller, voorlopig geschorst.


De alarmlichtschakelaar weer gangbaar maken: Trommelrem met schoenen, wielremcilinder en twee veren Het automatisch afstelmechanisme van de handrem. Als je even nadenkt, snap je wel in welke richting ze gemonteerd moeten worden en ook hoe je ze het beste kunt instellen voor plaatsing

Een paar andere plaatjes laten de revisie van de trommelremmen op de achteras zien. Met drie veren is dat nog een heel gepruts. Het automatisch regelmechanisme voor de (op zich hoe dan ook belazerde) handrem wordt vaak verkeerd gemonteerd. Als je even nadenkt, snap je wel in welke richting de tandjes gemonteerd moeten worden en ook hoe je ze het beste kunt instellen voor plaatsing. Ook op de plek van de drie veren die de schoenen op hun plek houden heb ik inmiddels varianten gezien …

Ik heb nog vreselijk veel meer gedaan dan ik hierboven meld. Ik zou daar graag eens wat van laten zien, ook al omdat ik meestal foto's maak.

> Volgende pagina:   Vervanging van de stalen uitlaat door een RVS-uitlaat en het maken van een eindpijp met fatsoenlijk geluid

Met vriendelijke groeten,
Rens Swart