Fascinatie is de sleutel tot kwaliteit

Het onderhoud van mijn moonraker blue Rover 3500 Vanden Plas

Het onderhoud van de moonraker Rover 3500 Vanden plas

4 september 2012

Aanvankelijk liet ik het grote onderhoud doen door René Winters, maar Peize is bepaald niet in de buurt. In onze woonplaats Alphen aan den Rijn heb ik veel gehad aan Frans Schaper van Thomas Autobedrijf: hij heeft toen hij nog eerste monteur was veel aan de SD1 gesleuteld en beschouwt het niet als een ouwe bak. Iets verder weg maar zeer deskundig is Autobedrijf De Zeemeeuw in Wormer (zie ook mijn pagina over de Roverdag die daar georganiseerd werd).

Uiteindelijk leerde ik de techniek steeds beter kennen en ging ik steeds meer zelf doen. Dat is niet alleen leuk en onderdeel van de liefhebberij, maar ook noodzakelijk als je de kosten in de hand wilt houden. Ook dan moet je zien aan je onderdelen en je kennis te komen. Ik heb goede contacten met automaterialengroothandels, met name met Rijsbergen in Hoofddorp toen ik in Nieuw-Vennep woonde. En alles wat er nog nieuw te krijgen is, is in ieder geval bij de specialist Rimmer Brothers in Lincoln (Verenigd Koninkrijk) te krijgen; ze hebben zelfs een louter aan de Rover SD1 gewijde catalogus en hebben eens per jaar een actie waarbij ze 15% korting geven of waarbij je onderdelen bij de Antwerpse autosalon kunt ophalen. Ze hebben enkele jaren geleden zelfs containers vol met onderdelen die na het stoppen van de productie van de SD1 in 1986 naar India zijn verscheept maar daar nauwelijks tot herproductie leidden, opgespoord en terugverscheept. Nieuw plaatwerk, noem het maar op! Ik moet toegeven dat ik wel eens wat gehamsterd heb …

Maar specifieke onderdelen die niet beslist nieuw hoeven te zijn kun je toch beter van vrienden en kennissen in het Rover-circuit betrekken. Ik heb behalve nuttig ook heel plezierig contact met Ger Gubbels in De Weerd bij Roermond, die destijds voor zijn eigen SD1 andere begon te demonteren en dat uiteindelijk een keer of 200 heeft gedaan. Hij is zeer deskundig en als je fatsoenlijk bent vraagt hij heel schappelijke prijzen. Liefhebber Marcel van Barneveld, die ik op bijeenkomsten regelmatig ontmoette, is uiteindelijk zijn eigen autobedrijf De Gouden Krukas begonnen.

Enkele werkzaamheden en onderhoudsklussen nader beschreven

Ik heb eigenlijk toch wel heel veel zelf gedaan. Vaak heb ik er wel aantekeningen van gemaakt. En foto's van gemaakt. Op de volgende reeks pagina's probeer ik de belangrijkste klussen te beschrijven en te illustreren. En dan heb ik ook nog mijn logboek, waarin de onderhoudsklussen, kuren en keren dat ik langs de weg kwam te staan bij wijze van spreken zijn samengevat, op een aparte pagina gezet.

> Volgende pagina:   Een aantal werkzaamheden aan mijn moonraker Rover 3500 Vanden Plas uitgelicht en geïllustreerd

Met vriendelijke groeten,
Rens Swart