Fascinatie is de sleutel tot kwaliteit

De Rover 3500 Vanden Plas (SD1)

6 maart 2007 (geactualiseerd 27 juli 2014)

Ik ben een groot liefhebber van de Rover 3500, vaak Rover SD1 genoemd naar de interne Rover-naam ('Specialist Division One') om hem te onderscheiden van zijn voorganger die ook Rover 3500 heette (P6). Het is een prachtig ontwerp van David Bache: een lage lange wagen, met een heel vloeiende lijn, eindigend in een kolossale achterklep (nogal uitzonderlijk voor een klassewagen in die tijd en nog lang erna). De wagen werd vaak met V8 verkocht en kent relatief zeer luxueuze varianten. Rover maakte deze schoonheid van 1976 tot 1986. Ik heb er zelf sinds 1998 een, een Vanden Plas uit 1985 met 3528 cc V8 en automaat. Ik heb er al bijna 250.000 km mee gereden; de teller staat nu op 385.000 km. Uiteraard vergt dit een zekere sleutelvaardigheid en daar trek ik dan ook regelmatig tijd voor uit. Het aantal SD1's in Nederland duikt zo langzamerhand onder de 300, inclusief gepoetste opgeborgen en verroeste gestalde exemplaren. Men ziet ze dus nauwelijks meer, terwijl toch bijna iedere autoliefhebber het model herkent en bewondert.

Ik heb onder het menu 'Rover 3500 Vanden Plas' een aantal pagina's opgenomen waarin ik deze liefhebberij beschrijf. Wat er aan de liefhebberij voorafgegaan is, heb ik onder het gelijknamige menu inmiddels uitgebreid beschreven. Op de volgende pagina's beschrijf ik allereerst kort hoe de zoektocht naar onze eerste auto in zijn werk ging en vervolgens de wederwaardigheden van deze Vanden Plas. Na een aantal jaar kwam er een Vanden Plas bij. Er is nog veel meer informatie en ik heb nog veel meer instructieve foto's gemaakt van mijn werkzaamheden, maar ik moet de tijd nog zien te vinden om dit in publicabele webpagina's op te nemen.

Veel genoegen bij het lezen en aarzel niet contact met mij op te nemen.

> Volgende pagina:   Selectie van mijn eerste wagen: een Rover 3500 Vanden Plas uit 1985

Mijn Rover Oporto aan de rand van Dongen

Mijn tweede Rover 3500 Vanden Plas, in de lichtrode metaalkleur Oporto en gebouwd in 1982, gefotografeerd aan de rand van Dongen in november 2011, niet lang voordat ik hem verkocht. Met avondlicht en een beetje tele maak je de beste autofoto's en de schoonheid van het model blijkt hier wel! Foto © Rens Swart

Met vriendelijke groeten,
Rens Swart