Fascinatie is de sleutel tot kwaliteit

Zoeken naar een Engelse wagen voor dagelijks gebruik … een Rover SD1 … of een Jaguar XJ40?

Zoeken naar een mooie Engelse wagen voor dagelijks gebruik … een Rover SD1?

november 2011 – februari 2012

(NB Ik moet de links nog aanpassen naar de nieuwe plek van deze webpagina's, excuses.)

Rover 3500 Vanden Plas Oporto 1982

Mijn Rover 3500 Vanden Plas Oporto uit 1982

Rover 3500 Vanden Plas Moonraker 2e

De tweede moonraker blauwe Rover 3500 Vanden Plas die tijdens het ophalen verongelukte

Rover 2000 viercilinder cashmere

Prachtig, een zeldzame Rover 2000 viercilinder in zeer goede staat! Maar te duur om zo even aan de verzameling toe te voegen.

De Rover 3500 Vanden Plas in de kleur Oporto red (door mij afgekort tot 'de Oporto', zie de paragraaf op de pagina over de Rover en de foto hiernaast) heb ik sinds maart 2009 voor gebruik als dagelijkse wagen. Dat heeft hij ook trouw gedaan. In november 2011 raakte hij echter beschadigd tijdens het ophalen van weer een andere Moonraker Rover 3500 Vanden Plas. Ik verkocht hem aan een bevriende liefhebber. Omdat mijn originele Moonraker al drie jaar stilstaat en de Daimler Double Six gewoon te mooi en te duur is om dagelijks te gebruiken, zocht ik een andere wagen voor dagelijks gebruik. 't Is een luxeprobleem, dat geef ik toe, maar het was leuk om daarmee aan de slag te gaan.

Ik was op zoek gegaan naar een opvolger van de Oporto Rover 3500 Vanden Plas om mijn soms flink oplopende zakelijke kilometers wat portemonneevriendelijker te kunnen maken. Ik had een moonraker blauwe 3500 Vanden Plas op LPG gevonden (precies ja: identiek aan mijn eerste auto, zie de foto hiernaast), maar deze verongelukte helaas tijdens het ophalen. Ik had hem nog maar een half uur … maar ik heb hem niet weggedaan … meer hierover binnenkort …

Waarom een Rover 3500 Vanden Plas op LPG?

  • De Rover SD1 heb ik altijd een schitterend ontwerp gevonden. Het is mijn eerste autoliefde.
  • Daarvan vind ik serie 2 het mooist, met name qua interieur. Bovendien zijn de laatste bouwjaren (zeg 1985) behoorlijk betrouwbaar en niet extreem roestgevoelig
  • Ik ken de SD1 technisch inmiddels als mijn broekzak en deins nauwelijks meer terug voor grote klussen.
  • Ik kan al het onderhoud zelf.
  • Ik heb een halve schuur aan onderdelen, inclusief plaatwerk.
  • Ook de nieuwere SD1's zijn zo oud dat ze motorrijtuigenbelastingvrij zijn, dus het kost je niets extra als hij op LPG staat. Hoewel … uitgerekend mijn originele Moonraker uit 1985 is pas in 1987 voor het eerst geregistreerd dus deze wordt volgens de nieuwe regels niet belastingvrij, hoewel de nog nieuwere regels van eind 2011 enig perspectief bieden. Dat maakt rijden op LPG aantrekkelijk. En ook handig vanwege het verbruik van de 3,5 liter V8. [NB meer dan een jaar na het schrijven van deze pagina's verslechterden de regeltjes dramatisch!! Het volle pond, verdorie!]

Maar ja, de Rover SD1 is moeilijk te vinden. Ik vond een spectaculair nieuwe cashmere gold Rover 2000 viercilinder (zie de foto hiernaast) maar die zou ik louter als verzamelaarsobject aan mijn stal willen toevoegen en daar was hij te duur voor. Bovendien heb ik daarvoor zelf helaas de ruimte (nog?) niet. Ik zag een zo te zien heel goeie oporto rode 3500 Vanden Plas die uit Duitsland was geïmporteerd en op LPG gezet, maar deze had onbegrijpelijke 'two tone' zilvergrijze vlakken op de flanken. En ik heb een zwarte 3500 bekeken met beige leer maar daar moest nog te veel aan gebeuren en ik houd eigenlijk niet van zwart.

Het bloed kruipt waar het niet gaan kan: een Jaguar?

Toen ik in 2008 op zoek ging naar een Daimler Double Six, hield ik mezelf voor dat een dergelijke wagen in plaats van een Rover SD1 toch ook haalbaar zou kunnen zijn. Nu ik, inmiddels in het bezit van zowel een Rover 3500 Vanden Plas als een Daimler Double Six, eind 2011 op zoek was naar een dagelijkse auto, redeneerde ik hetzelfde. Eigenlijk is een Rover SD1 exclusiever dan een Jaguar of Daimler, niet in de zin van kostbaarder en luxueuzer maar in de zin van zeldzamer en bijzonderder. En eigenlijk is het een mooier en bijzonderder ontwerp. En ik weet ik er alles van. Maar het comfort, de uitstraling en de interieurstijl van een Jaguar trekken toch ook erg.

Het is duidelijk dat het bloed kruipt waar het niet gaan kan: het wordt geen SD1 maar een Jaguar. Ook al verlies ik dan de motorrijtuigenbelastingvrijstelling en wordt het onderhoud minder simpel. Anderzijds heb ik nog twee Rovers SD1 waar ik volop aan kan sleutelen en waarvan er één hopelijk binnen afzienbare tijd weer rijvaardig wordt. Ik zou kunnen kiezen voor een Jaguar XJ6 serie 3, mogelijk op LPG, want dan zou ik kunnen profiteren van belastingvrijstelling. Daardoor zou zowel de bedrijfsvoering als de hobby goedkoper (minder duur) worden. Dat is met nog drie auto's toch enigszins een punt van aandacht.

Maar laten we eens selectiecriteria opstellen.

Selectiecriteria Jaguar

De criteria voor de zoektocht naar een Jaguar werden na ampele overweging uiteindelijk als volgt (het was een compact lijstje maar als ik erover begin te vertellen dijt het al snel uit …).

  • Geen Jaguar XJ6 serie 3: hoewel ik daar ooit naar begon te zoeken en dit voor velen dé klassieke Jaguar is, vind ik hem met name qua interieur toch minder mooi dan de XJ40, hij is minder betrouwbaar en het is wéér een andere auto die ik moet leren kennen. Bovendien is de XJ40, zeker die met de rechthoekige koplampen die ik prefereer, veel minder geliefd dan de serie 3 en dus goedkoper.
  • Bouwjaar 1985 (wegens belastingvrijstelling) tot en met het begin van 1997 (wegens zakelijke bijtelling gebaseerd op dagwaarde voor auto's van vijftien jaar en ouder), dus geen Jaguar X308 maar wel de X300.
  • Maar eigenlijk liever de XJ40, dus van begin 1987 tot najaar 1994. Zo'n fraaie strakke koets en vooral zo'n stijlvol interieur!
  • Bij voorkeur MY1993.25 (model year) zoals dat heet, dus vanaf begin 1993 tot najaar 1994: met de accu achterin, andere stoelschakelaars, airbag in het forsere stuur en lampjes voor de achterpassagiers niet meer in de hoofdsteunen, om even wat uiterlijke kenmerken te noemen: deze Jaguars hebben de beste bouwkwaliteit, veel betere elektronica en de onderdelen zijn uitwisselbaar met mijn Daimler Double Six van januari 1993. Bovendien heeft alleen deze XJ40 een airconditioning met het modernere R134a koudemiddel; tot 1993 gebruiken ze nog freon (R12), dat niet meer gebruikt mag worden, waardoor je de airco moet laten ombouwen als je hem weer aan de praat wilt krijgen.
  • Uitvoering: Sovereign of Daimler, geen gewone XJ6 en ook geen Executive: deze zijn me te goedkoop uitgerust. Doe dan eigenlijk gelijk maar de Daimler, daar heeft de koper destijds verschrikkelijk veel meer voor betaald maar dat hoef ik nu niet te doen, wauw.
  • Geen Sport en geen V12. Sport vind ik niks, ik wil Comfort, met een hoofdletter! Wat die V12 betreft: daarvan heb ik er al een en die is te mooi en te duur om vaak te gebruiken.
  • Liever de 4,0 dan de 3,2 zescilinder in lijn. Het is dezelfde motor maar dan met langere slag, dus hij heeft wat meer koppel en reserve.
  • Geen zwart interieur. Hoewel het notenhout daarop wel erg mooi uitkomt.
  • Ik hou niet van zwarte, witte, platte (niet-metalliek) rode en wat minder van zilvergrijze lak. Westminster blue vindt iedereen geweldig sjiek maar ik vind het een saaie, donkere kleur en het is bovendien niet-metallic.
  • Geen zwarte raamstijlen, dus niet de goedkoopste (XJ6) en niet de sport.
  • De wagen moet in heel nette staat verkeren, vrijwel geen roest vertonen, heel goed leer hebben en onaangetast wortelnotenhout. En motor, bak en ophanging moeten feilloos functioneren en de elektrische fratsen bijna feilloos.
  • Ik moet er zo mee weg kunnen rijden en niet eerst een hoop klussen moeten doen om hem op de weg te krijgen.
  • Kilometerstand mag gerust 200-300 Mm, als aan de netheids- en rijdbaarheidseis maar voldaan is.
  • Liefst LPG. Maar die vind je op een of twee wagens na niet! En met trekhaak, maar dat schijnt op een Jaguar en zeker een Daimler een belachelijke combinatie te zijn …
  • En dan heb ik nog een financi&eunl;le randvoorwaarde. Als er geen LPG in zit, ga ik die wel laten aanleggen, jaja, net als een trekhaak. Daar reserveer ik nog wat voor.

Hoe vind je een goeie Jaguar Sovereign of Daimler?

Mijn 'parkeerdek' in Autoscout24 begin juni 2012

Maar ja, hoe vind je een Sovereign of Daimler die aan je hoge eisen voldoet? Je kunt zoeken via je vrienden en bekenden en op een aantal Jaguar-fora en -sites, maar dat levert maar een zeer beperkt deel van de markt. Ook kun je te rade gaan bij Jaguar-specialisten, die bekend zijn via clubs, advertenties of beurzen of die adverteren in (klassieke) autobladen. Als je vertrouwen hebt in een specialist waarmee je een relatie hebt opgebouwd, is dat veel waard. Van Jaguardealers moet je het doorgaans niet hebben, niet bij onderhoud en niet bij aanschaf. Wij zoeken daarvoor in een te laag marktsegment terwijl we tegelijk te deskundig en te kritisch zijn. Als je als echte kenner op zoek bent, heb je ook aan algemene autobladen niks. Naar een Rover SD1 zoeken is trouwens hoe dan ook volstrekt zinloos in algemene media, die is veel te zeldzaam.

De grote auto-sites zijn waar je het van moet hebben. Om eens wat te noemen:

  • Autoscout24.nl biedt in Nederland het grootste aantal Jaguars. Je kunt tegelijk in andere landen zoeken. Verderop licht ik dat nader toe.
  • Autotrack.nl
  • Autotrader.nl
  • Marktplaats.nl: hoewel er van alles en nog wat aangeboden wordt, kun je vrij goed zoeken naar en selecteren op auto's.
  • Speurders.nl: idem.
  • Gaspedaal.nl is een meta-aanbodsite: biedt aan wat van andere sites verzameld wordt.
  • Duitsland: mobile.de biedt het grootste Duitse aanbod en de beste selectiemogelijkheden. Bovendien worden er ook wagens uit omringende landen aangeboden.
  • Autoscout24.de
  • Carmarket24.de
  • Autosout24.be
  • Tweedehands.be
  • Autozone.be

Autoscout24 heeft een groot aanbod, je kunt je zoekterm heel goed specificeren en als je je aanmeldt, kun je je zoektermen bewaren en een melding per mail krijgen als er weer een auto is toegevoegd die aan je zoekcriteria voldoet. Pas na het uitvoeren van de eerste zoekoperatie kun je behalve het oudste bouwjaar ook het jongste bouwjaar aangeven. Vreemd is het dat Autoscout24 zonder dat je dat hebt aangegeven, ervan uit gaat dat je de auto's onder de duizend euro niet wilt zien. Nou, zien wil ik ze in ieder geval, kopen wellicht niet. Een voordeel van Autoscout is dat je tegelijk in verschillende landen kunt zoeken. Dat kan door specifiek op autoscout24.be of autoscout24.de te zoeken, maar zodra je een zoekoperatie hebt uitgevoerd zie je bovenaan bij de zoekcriteria ook 'Nederland' staan en nadat je daarvan 'Wijzigen' hebt aangeklikt, kun je de gewenste landen selecteren. Wat mij betreft is het daarna handig de resultaten te sorteren op bouwjaar.

De volgende zoekopdracht op Autoscout24 geeft alle Jaguar Daimlers (Daimler wordt meestal beschouwd als een model van het merk Jaguar, niet onterecht), Sovereigns en XJ40's van 1985 tot en met 1996 in Nederland, België, Luxemburg en Duitsland met automatische transmissie, gesorteerd op bouwjaar: klik hier voor uitvoering van de zoekopdracht op autoscout24. Hiernaast zie je trouwens mijn zogenaamde 'parkeerdek' van Autoscout, waarop je interessante wagens kunt bewaren.

In het Verenigd Koninkrijk wordt het overgrote deel van de wagens via eBay aangeboden, maar in Nederland vrijwel niets. eBay heeft het voordeel dat ze hun biedprocedure als bindend beschouwen. Jij als bieder en ook de verkoper moet daarmee wel weten om te gaan en daar gaat het nog wel eens mis. Het is in ieder geval een stuk beter dan Marktplaats, waarover je van veel ervaren en serieuze gebruikers verhalen hoort dat de hersenloze lieden die het bieden als vrijblijvend computerspelletje beschouwen hen vaak tot wanhoop drijven.

Je kunt natuurlijk ook gewoon Google of een andere zoekmachine gebruiken om te zien wat je verder nog kunt opvissen. Dat levert altijd nog enkele extra resultaten buiten de bovengenoemde autosites. Maar dat is slechts dan niet-moedeloosmakend als je slimme zoektermen intikt. Het schijnt dat slechts weinigen begrijpen wat een slimme manier van zoeken is of men heeft geen zin om daarover na te denken. Het resultaat is een stuk of tienduizend webpagina's waar er misschien vijf interessante bij zitten. Ik hanteer de volgende zoekstrategie: zoek niet naar wat je zoekt of je afvraagt, maar zoek naar de woorden die op de pagina zouden kunnen staan waar jij denkt de informatie te vinden die je zoekt. Denk even wat langer na en gebruik bovendien minstens vier of vijf woorden die karakteristiek zijn voor de pagina zoals jij je voorstelt dat je die graag zou vinden.

Hoe verder?

Ik heb op deze pagina laten zien welke selectiecriteria ik hanteer bij het zoeken naar een Jaguar. Vervolgens vertelde ik over het zoeken van een dergelijke wagen. Op de volgende pagina zet ik de punten op een rijtje gezet waar je op zou kunnen letten (waar ik op let) als je een Jaguar van dit type overweegt te kopen. Daarna komt aan de orde wat de waarde van de diverse Jaguars op dit moment zo'n beetje is. Als je bepaalde wensen hebt, wat mag dat dan kosten en wat zijn de alternatieven?

Met vriendelijke groeten,
Rens Swart